Direktør med visioner

Pernille Hjortkjær

Vi har brugt sommerferien på at kigge indad. I tre korte indlæg får du en præsentation af, hvem vi er i PE3A BusinessAntropologi.

Her får du en præsentation af kvinden bag firmaet – hendes visioner med PE3A BusinessAntropologi og hvorfor hun bl.a. tror på at forretning skal være bæredygtigt både i forhold til kunder, medarbejdere og omverdenen.

Værs’ go Pernille.

En drøm – en vision

Pernille Hjortkjær - Visionær direktør og Business AntropologMåske har du allerede læst historien bag PE3A BusinessAntropologi. Om hvordan en mangeårig drøm gik i opfyldelse, da jeg startede firmaet, og om hvad historien er bag navnet PE3A BusinessAntropologi.

Hvis du har, så ved du allerede, at jeg startede PE3A BusinessAntropologi ud fra drømmen om at skabe og bidrage mere til verden, end jeg gjorde som lønmodtager. Fordi jeg troede på, at tingene kunne gøres bedre, end det jeg oplevede rundt omkring.

Drømmen var en social ansvarlig virksomhed, der på bedste vis tog hånd om sine medarbejdere. Målet var glade og tilfredse medarbejdere, der samtidig skabte flotte resultater hos kunderne. Det handler om trivsel. Jeg mærker det også selv: Jeg præsterer simpelthen bedre, når jeg trives. Jeg ville se, hvor langt jeg kunne drive denne fornemmelse, hvis jeg baserede min forretning på det.

I dag ved jeg, at denne fornemmelse hedder flow. I kort form, så betyder flow, at når vi arbejder med det, der inspirerer os, så opstår situationerne, hvor vi glemmer tid og sted, genererer idéer på samlebånd og bliver ustoppelige.

Det er dén energi jeg vil mærke i mit eget og andres arbejdsliv.

Antropologi er det nye sort

Samtidig så vidste jeg, at min faglige kombination var unik, med antropologiens humanistiske vinkel på den ene side og den handlingsorienterede, og forretningsmæssigt funderet, ledelsesfaglighed fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Størstedelen af min arbejdserfaring er fra det private erhvervsliv, hvilket dengang var endnu sjældnere for antropologer end det er i dag. Stille og roligt spirede idéen i mig, at antropologien kan fungere som brobygger mellem arbejdspladsens forskellige fagligheder, hvad enten det er økonomer, ingeniører, jurister eller andre.

Jeg blev derfor mere og mere sikker på, at der var noget at komme efter, at der var brug for et konsulenthus med udgangspunkt i antropologien anvendt ind i en virksomheds– og ledelsesmæssig kontekst.

For lidt over to år siden blev jeg kontaktet af Aarhus Universitet, der spurgte om jeg ville være mentor for en ung, antropolog in spe, Mark Buskbjerg. Marks historie kan du læse i næste uge, men faktum er, at jeg med Marks interesse opdagede, at der var en helt ny generation af antropologer på vej, der havde nogle af de samme ambitioner som mig.

Og så var det jo bare med at komme igang!

DNA’et, brandet og kernen er min passion

Navnet PE3A BusinessAntropologi kom, i bogstaveligste forstand, springende ud af det blå og ind i min bevidsthed en smuk sommerdag, hvor jeg cyklede mellem modne marker. Og det tilsyneladende tilfældige navn rummer hele essensen i min vision – samtidig med at det er en personlig hyldest til mit eget personlige forbillede: Min oldemor.

Det symboliserer på én og samme tid ideen om, at vi allesammen, mennesker såvel som de virksomheder vi arbejder I, har en kerne, der er helt unik, der er vores særlige DNA kunne man sige. Det er den kerne, det DNA vi i PE3A BusinessAntropologi jagter, fordi vi tror på, at det er ved at kende og agere autentisk ud fra denne kerne, vi skaber de bedste resultater både som mennesker og som virksomheder.

Min passion for virksomheders kerne startede i virkeligheden tilbage i starten af 00’erne, hvor jeg begejstret fulgte en række ledelsesfag på Handelshøjskolen i Aarhus. Én oplevelse fra dengang printede sig fast i min hukommelse. Det var et fyraftensmøde med Jesper Kunde, der dengang var det absolut hotteste der kunne bringes på banen, når det handlede om den ”nye værdiøkonomi”.

Kundes bog ”Unik nu… eller aldrig” handler om at skabe en corporate religion. En intern virksomhedskultur, der viser sig udadtil, og på den måde er med til at sikre brandet en stærk position i markedet.

Det var inspirerende for mig at se, hvordan virksomhedskultur var noget man kunne arbejde med og omsætte til forretning. Specielt spørgsmålet om hvordan forskellige virksomhedskulturer påvirker kundernes og interessenternes billede af virksomheden. Den interesse har været min ledetråd lige siden.

Mit fag er min hobby

pernille-hjortkjaer-direktoer-pe3a-business-antropologi-2

Måske læste du Nicolines fortælling om sin passion for ledelse, og hvordan det sommetider bliver for meget for familien og vennerne. Måske har min familie og venner det på samme måde – jeg ved det ikke, men jeg ved, at jeg konstant er på jagt efter ny inspiration. I virkeligheden tror jeg, det er sådan for mange af os, der arbejder i et videnarbejde med ledelse og forandringer.

Her forleden faldt jeg eksempelvis i snak med en direktør, der dagen forinden havde været i en forlystelsespark med sine børn og dér var blevet super inspireret af den gode service, de havde fået. En inspiration han straks efter ferien ville hjem og omsætte til forandringer i sine buikker.

Plads til nye idéer

Jeg har det på præcis samme måde: Jeg ved aldrig, hvornår næste idé opstår, men sandsynligheden er ret stor for, at den opstår, når jeg er et helt andet sted end på kontoret. Et af de tidspunkter på året, hvor jeg næsten altid har sådan en oplevelse, er sommerferien, når jeg tager i sommerhuset eller på stranden med stakkevis af bøger og aviser lagt ind på tabletten.

Jeg holder konsekvent fire ugers sommerferie i streg. Hvert år. Bum. Jeg møder ofte en del undren. For hvordan kan jeg dog holde ud at holde så meget ferie? Ferie, der vel at mærke ikke er fyldt med lange udlandsophold. Men faktum er, at jeg elsker Danmark. Især om sommeren, hvor der falder en særlig ro over landet. Alting går lidt ned i tempo.

Selv butikker midt inde i Aarhus holder lukket på grund af ferie. Den ro giver mig plads til nye tanker og nye idéer. Så selvom jeg holder ferie, så er min eletroniske notesbog altid med mig, så jeg får samlet alle de gode idéer op.

Der er mange andre steder af verden jeg også holder af. Og gerne rejser til. Hvor jeg også tanker ideer og inspiration: Grønland for sin unikke natur og for et interessant indblik i hvordan dansk kulturpåvirkning og efterfølgende løsrivning herfra ser ud I praksis. Norge til vandring og ski, som er det land jeg har rejst mest I siden min barndom.

Sydens sol og varme til at vække kroppen og få energi af om vinteren. Ski. Alverdens storbyer fordi det er den nemmeste “genvej” til et lands kultur og retning, kondenseret i både bygninger, mennesker og levevis. Asien for sin ro og balance – og samtidig ekstreme effektivitet og flittighed.

Kort sagt, som Nicoline elsker jeg at holde ferie!

Tid til bøgerne

Som sagt har jeg altid bøger med. De bliver i stigende grad fragtet rundt elektronisk, hvilket er super praktisk, fordi jeg så kan tage noter direkte i bogen og nemt finde dem igen.

I år har min sommerferielæsning været fokuseret omkring to emner: Kreativitet / innovation og CSR (Corporate Social Responsibility). Det er to emner, der optager mig meget. Det første fordi jeg konstant er på jagt efter netop den der følelse af flow, hvor kreativiteten og iderigdommen er stor.

Kreativitet og innovation

Specielt to bøger har jeg kastet min kærlighed, når det handler om kreativitet og innovation. Den første har ligget på min læseliste i et par år – lige siden jeg hyrede forfatteren til at holde oplæg på en ledercirkel om Usynlig ledelse. Det er Jens Schultzers bog ”På den anden side”. Mit møde med Schultzer og hans spirituelle tilgang til ledelse var en kæmpe inspiration. I år var tiden så kommet til at læse hans bog.

”På den anden side” handler om, hvordan vi skaber virksomheder, der i højere grad bliver ledet med hjertet gennem en tro på lykke og kærlighed. Kort sagt skal vi turde give slip på kontrollen og milimeterdemokratiet. Vi skal turde tro på det bedste i vores medarbejdere og kunder. Bogen er en fin lille ”bibel” om mange af de ting, jeg helt intuitivt har baseret PE3A BusinessAntropologi på.

Den anden bog er Paddy Miller og Thomas Wedell-Wedellsborgs ”Innovation as usual”. En bog om hvordan innovation bliver en del af virksomhedens dagligdag og kultur, når ledere på alle niveauer bliver innovationsarkitekter, der skaber grundlaget for, at alle medarbejdere er innovative som en naturlig del af deres arbejdsdag. Kort sagt: Hvordan innovation ikke bliver en særskilt aktivitet på dagsordenen, men en del af dagligdagen.

Virksomhedernes ansvar

Omkring CSR har jeg nydt at læse Thomas Larsens portræt af erhvervsmanden Haldor-Topsøe. Et portræt af en mand, der tænkte i koblingen af humanisme og naturvidenskab – eller måske rettere i ikke at adskille dem, at være ansvarlig overfor både medarbejdere og samfund og tage ansvar, før nogen overhovedet var begyndt at tale om CSR.

Fra udlandet har jeg dykket ned I David Jones’ “Who cares wins: Why good business is better business” som i virkeligheden er en fin fortsættelse af der, hvor Kunde i sin tid startede med at inspirere mig – nemlig hvordan virksomheder i dag ikke kan undgå at skulle forholde sig til deres forretningsmæssige image, fordi sociale medier har gjort videndeling til allemandseje. Dermed er kundernes og medarbejdernes oplevelser alfaomega for et godt image. En vigtig reminder om, at autencitet og troværdighed er afgørende faktorer for en succesfuld virksomhed.

Mangler du en god bog til din næste ferie eller til pladsen på natbordet? Så håber jeg du har fået lidt inspiration her. Rigtig god fornøjelse.

Jeg håber du blev lidt klogere på, hvad jeg er for en størrelse. Hvis du blev nysgerrig på, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed videre, så kan du kontakte mig her:

[gravityform id=”21″ name=”Kontakt.Pernille” title=”false” description=”false”]

 

Brugbart? Del det med dit netværk!

1 Comment

  1. Pingback: 西川リビング ムアツ布団 ふとん/シングル/80mm厚 2450-10061 ムアツ ふとん 敷布団 敷

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*