kickstart-din-udviklingskultur

I vores nye e-bog “Fra pionervirksomhed til netværksorganisation – sådan bevarer du passionen, når virksomheden vokser” stiller vi skarpt på, hvordan du håndterer opgaven med at udvikle organisationen, når virksomheden vokser, og verden omkring dig forandringer sig.

I bogens første kapitel fokuserer vi på, hvordan du udvikler din virksomhed i en bæredygtig retning. Argumentet er klart: Hvis du vil have en stærk virksomhed, så har du brug for et billede af, hvordan fremtiden ser ud for lige netop din virksomhed.

Og så får du svaret på, hvorfor:

  • Udvikling er en nødvendighed
  • Du skal i gang nu
  • Du skal kende virksomhedens udviklingsfaser

Dit gratis kapitel handler om at forudsige fremtiden. Det er en kort smagsprøve på, hvad du får, når du køber bogen.

Køb bogen på SAXO.com

Kun 199 kr. til 28. februar – herefter 249 kr.

Hvis du vil vide endnu mere om bogen – så se her


Her finder du mere information om forfatterne, bogens kapitler og meget mere.

Forfatterne


Mark Buskbjerg

BusinessAntropolog

“Hvordan føles det egentlig at blive ledt? Det spørgsmål er min drivkraft som antropolog. Jeg arbejder med, hvordan medarbejderperspektivet åbner op for nye vinkler, der udvikler vores måde at forstå implementering af strategi, medarbejderudvikling og ledelse.”

Pernille Hjortkjær - Visionær direktør og Business Antropolog

Pernille Hjortkjær

Direktør

“Helt kort fortalt hjælper jeg videnvirksomheder med at skabe sammenhæng mellem deres brand, deres virksomhedskultur og deres lederskab. Det skaber mere professionelle og autentiske virksomheder. Det skaber virksomheder, der har forretningspotentiale – også i fremtiden.”

Hvad indeholder resten af bogen?


Udvikling handler om at ruste virksomheden til fremtidens udfordringer. Vi har ingen krystalkugler eller magiske tricks, men til gengæld rigtig meget viden om, hvordan du som leder kvalificerer dine beslutninger om, hvordan virksomheden skal agere i fremtiden.Vi kan ikke forudsige fremtiden, men vi kan hjælpe dig frem til det bedst mulige bud på den.


Denne bog er centreret omkring fire idealtypiske stadier, som en virksomhed går gennem, når den udvikler sig. Inden vi tager hul på de enkelte faser, og hvordan du som leder agerer i dem, så får du en introduktion til, hvad idealtyper er, hvordan du arbejder med dem, og hvorfor du skal bruge din kostbare tid på dem.Idealtyper er et stærkt udgangspunkt, når du skal tænke udvikling ind i virksomhedens kerne.


Pionerfasen er virksomhedens første fase. Her er virksomhedens entreprenante pioner i spidsen for det hele. Her er fasen, hvor organisationen pulserer af liv på trods af alle de symptomer, der normalt kendetegner en organisation i opløsning.Kapitlet er en introduktion til pionerfasen, hvor vi ser på de mange styrker, der, når virksomheden vokser, gradvist bliver til organisationens største svagheder.


Vil virksomheden overleve, når den vokser ud af pionerfasen, så er differentieringsfasen det næste skridt. Her bliver effektivisering, systematisering og orden centrale begreber i virksomheden. Pionerfasens kaos skal udryddes.

Kapitlet introducerer differentieringsfasen, hvor vi ser på de nødvendige skridt på vejen, den voksende organisation må tage, hvis den vil overleve sin egen vækst. Og hvordan krisen kradser, når mennesket bliver glemt i systemet.


Den store udfordring i differentieringsfasen er, at mennesket bliver glemt i systemet. Motivationen daler simpelthen drastisk. I integrationsfasen fokuserer ledelsen på det sociale subsystem i virksomheden.

I integrationsfasen begynder ledelsen for alvor at arbejde bevidst med vision, mission og værdier. Virksomheden skal agere, som en fælles enhed.


Hvor de tre første faser var kendetegnet ved at bryde radikalt med den foregående fase, så er associationsfasen anderledes. Associationsfasen bygger videre på idéerne og ledelsesstilen fra integrationsfasen. Det springende punkt er, at virksomheden nu ikke længere konkurrerer alene imod resten af verden, men agerer som partner i et selvvalgt slægtsskab af virksomheder.

I dette kapitel ser vi nærmere på, hvad der sker, når virksomheden udvikler sig og nedbryder sine egne organisatoriske grænser.


Inden du bliver introduceret til, hvordan du som leder kan agere og tænke udviklingen ind i de forskellige faser fra starten, så tager vi en hurtig opsummering af de fire udviklingsfaser.

Dette kapitel er bygget stringent op omkring centrale temaer, så du hurtigt kan gå tilbage hertil og genopfriske din viden.


Hver udviklingsfase er forskellig, og hver udviklingsfase kræver en særlig indstilling hos virksomhedsledelsen. Hvis du vil tænke udvikling ind i kernen af jeres virksomhed, så er det vigtigt, at du er bevidst om, hvordan du agerer som leder i jeres situation.

I dette kapitel får du et overblik over, ledelsesindsatsen og ledelseskrisen i hver af de fire faser.


Hvis du havde håbet, at denne bog var en færdig og implemteringsklar manual til forandringsprocesser og udviklingsledelse, så er vi kede af at måtte skuffe dig. Vi tror på skræddersyede løsninger.Det betyder ikke, at teorier om ledelse er ubrugelige, det betyder, at du skal bruge dem rigtigt!I dette kapitel reflekterer vi over, hvordan du som leder bør bruge ledelsesteorier – lige fra de hurtige du køber i lufthavnsterminalen, til den du sidder med her.


Bogen er nået til vejs ende. Ihvertfald den oprindelige del. Hvis du bare gerne vil have endnu mere, så har vi samlet tre bonuskapitler til dig.


Det første bonuskapitel er en fortælling om, hvordan bevidsthed om egne mål og værdier gør dig handlekraftig og får dine budskaber til at brænde igennem.


Det andet bonuskapitel er en udvidet udgave af en artikel Mark Buskbjerg fra PE3A BusinessAntropologi oprindeligt skrev til Dansk Magisterforening.

I dette kapitel får du en fortælling om implementeringsfælder, kagekampe og medarbejdermodstand.


De fleste ledere ved, at kommunikation er alfa og omega, når den nye strategi skal implementeres. Spørgsmålet er så, hvilken form denne kommunikation skal have.

I dette kapitel fortæller vi om involvering frem for inklusion. Dialog frem for monolog. Det gælder for den strategiske proces, men det gælder også i mange andre af dine ledelsesopgaver.


Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.