Er du klar til ferien?

Pernille Hjortkjær

Altså, klar på den gode måde? Hvor du går på ferie med en god følelse i maven, hvor du ved, at der bliver plads til at lade op til et travlt efterår, og hvor du ved, hvilke opgaver du kommer tilbage til efter ferien?

Desværre går rigtig mange på ferie med en nagende, småstresset fornemmelse i kroppen, der vokser sig større i ferien, sammen med frygten for de uoverskuelige bunker af nye opgaver i den vakkelvorne bunke ude på skrivebordets hjørne.

Stresser tanken om ferie dig allerede, så læs med her, og lær hvordan du forbereder dig til dit livs ferie.

Forberedelse er din nøgle til en fantastisk ferie

Forberedelse er både den vigtigste, og den mest oversete faktor, når du skal have succes med de ting, du sætter dig for. Inklusiv at lade op og holde fri i din ferie.

En af de største stressfaktorer i ferien er, når vi ikke har et overblik over, hvad der venter os efter ferien. Det får kalenderens to-do liste til at virke faretruende lang.

Forberedelse er forskellen på, om du kommer tilbage fra din ferie med fornyet energi, eller har brugt tre uger på at stresse over tanken om at vende tilbage på arbejde.

40 – 20 – 40-modellen

Når vi planlægger udviklingsprocesser hos vores kunder, så arbejder vi med udgangspunkt i Brinkerhoffs tanker om en 40-20-40 fordeling mellem tidsforbruget før, under og efter den egentlige proces. Så vi spoler lige lidt tilbage og ser på de overordnede linjer i Brinkerhoffs model.

Det starter med en undren

Al god forskning starter med en undren. Brinkerhoff undrede sig også. Han undrede sig over, hvor lidt effekt det havde på virksomhedernes bundlinje, når medarbejdere blev sendt på kompetenceudviklende kurser.

Hvad gør de 15% rigtigt

Brinkerhoff fandt frem til, at kun 15 % af alle deltagere på et kursus kommer tilbage og bruger deres nytilegnede viden positivt i forhold til virksomhedens bundlinje. Hvis du ser på de fleste danske virksomheders budget til kurser og efteruddannelse, så ved du, hvorfor det er ret interessant for mange direktører at hæve dette tal væsentligt.

Brinkerhoff gik hurtigt i gang med at se på, hvad de 15 % gjorde anderledes end resten. Hvorfor havde deres kursusoplevelse været en succes? Hvorfor havde de i modsætning til de øvrige 85 % procent held med at implementere de nye ting de havde lært, direkte i deres hverdag? Resultatet er rigtig spændende, når vi ser på, hvordan vi planlægger forløb og processer.

Før, under og efter / 40 – 20 – 40

Det Brinkerhoff fandt ud af var at de 15 % brugte en meget lille del af deres samlede tid og energi på selve kursusdagene. Til gengæld brugte de meget tid og energi på forberedelsesfasen og opfølgning.

40 % af den samlede tid og energi bliver brugt før kursets start

  • Match – hvilken kompetence eller ny viden har jeg brug for at tilegne mig lige nu?
  • Research – hvilke muligheder er der på markedet og hvilken udbyder og kursusform skal jeg vælge i forhold til det match jeg har fundet?
  • Forberedelse – hvad skal jeg konkret forberede mig på inden kurset/forløbet, måske er der tekst der skal læses, opgaver der skal løses, snakke der skal tages med vigtige interessenter (f.eks. min chef) på min arbejdsplads?

20 % af den samlede tid og energi bliver brugt under selve kurset

  • Fokus – hvordan får jeg mest muligt med hjem, i forhold til de behov jeg identificerede, da jeg lavede mit match.

40 % af den samlede tid og energi bliver brugt efter kurset

  • Opfølgning – at de ressourcepersoner, jeg har valgt til at være “hverdagsvidner” til min forandringsproces, spørger ind til og følger op på, hvordan det går med min udvikling.
  • Bruge kompetencer – at jeg får brugt og trænet de ting, jeg har lært. En person, der har fået et kørekort, er først for alvor en bilist, når vedkommende rent faktisk begynder at køre bil.

Sagt på en anden måde bør vi aldrig bare forvente, at kurset lærer os noget i sig selv. Du skal være forberedt, fokuseret og vide hvad du kommer tilbage til, for at få effekt af et kursus.

Det samme gælder for din ferie. Vil du have business impact af dine tiltag, så skal du sætte tid af.

Ferien er vigtig

Din ferie er vigtig. Udover de planer du måske har, så er ferien der, hvor du lader op til en fokuseret indsats på arbejdspladsen, hvor du kan tænke langsigtet og gøre status i dit arbejdsliv.

Ideelt set burde det ihvertfald være sådan. Men det kræver forberedelse at nå dertil.

Vi er klar til ferie og til at komme tilbage

Vi er selv gået igang med forberedelserne til at trække stikket ud, få læst et par gode bøger og lade op til et travlt efterår. Her er et par de ting vi har forberedt inden vi trækker stikket ud:

Nyhedsbreve i ferieformat

  • Vi har allerede skrevet og planlagt vors nyhedsbreve til sommerferien.
  • Vi fokuserer på inspirerende måder, du trækker stikket effektivt ud på.
  • Vi kommer med konkrete øvelser, så du får brugt ferien til at lade op.

Vi har inviteret ekspert gæstebloggere ind

  • Trine Kolding lærer dig alt om Prioriteringsmatrixen, så du får endnu mere tid, overblik og overskud – både i dit arbejdsliv og i dit privatliv.
  • Marlie Hede hjælper dig til effektivt at få ryddet op i bunkerne, så du forlader arbejdet med god samvittighed.

Vi har arrangeret et sommer-strategi-seminar for os selv.

  • Så vi er synkroniserede på visionen, missionen og strategien for PE3A BusinessAntropologi.
  • Så vi ved præcist, hvad vi kommer tilbage til efter ferien.
  • Så vi ved præcist, hvad vi vil bruge det næste halve år på frem til næste “lange” pause.

Hvad med dig, er du klar?

Nu tillader vi os at stille dig tre spørgsmål:

  • Hvordan lader du bedst op til en ny tørn på arbejdet?
  • Hvad har du gjort for at kunne trække stikket ud i sommerferien?
  • Hvad kommer du tilbage til efter ferien?

Svarer du med ro i maven på ovenstående spørgsmål, så ønsker vi dig en god ferie. Hvis ikke, så er det nu du skal forberede dig. Rigtig god fornøjelse.

Brugbart? Del det med dit netværk!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*