• +4523361721
  • info@pe3a.dk

Forandringsproces med effekt

Forandringsproces med effekt? Få opskriften ---> her

Forandringsproces med effekt

Forandringsproces med effekt? Få opskriften ---> her
 
Hvordan sikrer du, at de ressourcer – hvad enten det er penge, tid eller energi – du putter ind i din personlige udvikling, i medarbejdernes udvikling eller i virksomhedens udvikling får den ønskede positive effekt? Altså at en forandringsproces bliver en succes?
 
Det spørgsmål dukker jævnligt op i min indbakke.
 
Det er en interessant problemstilling, som jeg synes fortjener et svar her på siden.

”Vi skal sikre ROI i alt vi laver – men hvordan gør vi det, når vi skal lave en forandringsproces?”

Det spørgsmål møder jeg ofte. 
ROI er en forkortelse af Return on investment. Altså at vi – som minimum – får dét tilbage vi investerer af tid, penge, ressourcer – uanset hvad det er vi laver i virksomheden.
Og det er bestemt vigtigt.
Investeringer skal kunne betale sig.
Og allerhelst lidt mere end “bare” at kunne betale sig.
Det er ihvertfald blevet den gængse opfattelse, ikke mindst efter finanskrisen i 2008 satte en stopper for “bare” at bruge penge bevidstløst – også – eller måske især – i virksomhederne.
 
ROI fylder derfor en god del af bevidstheden hos de ledere, jeg møder, der står overfor en større investering. Og Derfor stiller de en række oplagte spørgsmål:
  • Hvordan sikrer vi at investeringen tjener sig hjem?
  • Hvordan måler vi på effekten af en forandringsproces?
Der findes et utal af fine værktøjer, metoder og principper til effektmåling af ROI.
 
Ingen af dem er imidlertid en del af mit svar i dag.
 
For jeg hæfter mig ved en anden og ofte overset formulering i spørgsmålet:
”Hvordan sikrer du effekten i en forandringsproces?” 
 
Du kan måle ligeså tosset du vil på, hvordan det gror ude i den forårsklare have, men hvad nytter det egentlig, hvis du ikke har gødet jorden, fjernet ukrudt og så videre?
 
Mit budskab er ganske simpelt:
Jeg synes vi skal starte et helt andet sted end ROI og de bekymringer, du sidder med. 
 
Vi skal sikre effekten.
 

Hvorfor udebliver effekten?

Hvad enten du står foran en større strategisk forandringsproces, der påvirker hele virksomheden, eller du har sendt en kommunikationsmedarbejder på 1-dags kursus i sociale medier, så står du med samme spørgsmål:
 
”Er det pengene værd?” 
Desværre oplever mange, at pengene ofte kunne være brugt bedre. Den værdiskabende viden fra kurset forsvinder hen i en mappe på hylden. Den drukner kort sagt i drift. Og så kommer investeringen til at ligne penge ud af vinduet.
Vi skyder hurtigt skylden på et dårligt kursus, en kedelig underviser eller noget tredje.
 
Men faktisk udebliver effekten alt for ofte, fordi vi tror, at alle kræfterne skal bruges på selve kursusdagen!!!
 
Og det er helt misforstået.
Hvis du vil sikre en optimal effekt af eksempelvis et kursus, så skal du prioritere dine kræfter helt anderledes.
 

40 – 20 – 40 modellen er vejen til en effektfuld forandringsproces

Hvis kursusudgifterne ikke giver effekt på bundlinjen så begynder økonomichefen hurtigt at blive skrap. Så læs videre og få et smart værktøj, der sikrer en større effekt og giver økonomichefer et smil på læben. Og nå ja, giver dig et endnu større udbytte.
Vi bruger 40 – 20 – 40 modellen rigtig meget i PE3A BusinessAntropologi. Det er en model, der beskriver, hvordan du skal fordele din tid i lærings-, forandrings- eller udviklingsproces. Helt kort så betyder 40 – 20 – 40 modellen, at du skal bruge:
  • 40 % af din tid på forberedelse
  • 20 % af din tid på selve handlingen
  • 40 % af din tid på opfølgning
Hvad betyder det så? Inden jeg går i dybden med de enkelte faser af processen, så betyder det her ikke, at du nødvendigvis skal bruge mindre tid på selve handlingen. Du skal bare bruge meget mere tid på forberedelse og opfølgning.
Så hvad er det, du skal gøre i de enkelte faser, hvorfor gør det en forskel, og hvordan kan du gøre det i praksis? Lad os tage kurset som et eksempel.

40 % af din tid til forberedelse

Der er mange måder at forberede sig på et kursus. Det virker måske oplagt, at du lige læser lidt op på emnet først. Men det er faktisk ikke nødvendigvis den bedste måde at få en positiv effekt af kurset. Det er meget effektfuldt, hvis du forventningsafstemmer med dig selv og din leder, inden du tager afsted:
  • Hvad vil jeg gerne have ud af dette kursus?
  • Hvad er det for et konkret værktøj, jeg gerne vil have med hjem?
  • Hvad er det for en udfordring, jeg ønsker at dette kursus skal hjælpe mig med at løse?
Først når du virkelig ved, hvorfor du river én eller flere dage ud af kalenderen, rejser til den anden ende af landet og sætter dig til rette i kursistens stol, så har du mulighed for at få noget virkelig godt med hjem, som du kan bruge efterfølgende.

20 % af din tid til selve handlingen

Hvis du skal på kursus, så er det vigtigt, at du deltager aktivt, bidrager hvor du kan og – det er her du skal være opmærksom – sørger for, at du får den viden med hjem, som du kom efter. Så sæt dig for bordenden, når du har muligheden. Vær den de taler om. Så får du meget større udbytte af selve dagen.

40 % af din tid til opfølgning

Jeg tror, at det er her jeg, i al min tid som underviser, har set flest mennesker falde i fælden. De falder direkte i driftsfælden og deres nye viden forsvinder som en lille prik ude på horisonten.
Så allerede inden du ender i driftsfælden, så spørg dig selv, hvad du kan gøre for at aktivere din viden og gøre den værdifuld i virksomheden.
  • Vil du prøve de nye metoder af på 10 kunder?
  • Vil du holde et oplæg for dine kunder eller kolleger og give din nye viden videre?
 

Hvorfor bruger vi 40 – 20 – 40 modellen?

40 – 20 – 40 modellen er altid et bagvedliggende princip i vores planlægning internt i PE3A BusinessAntropologi og når vi faciliterer processer for vores kunder. Modellen er med i det hele. Og det er den, fordi vi kan se, at det hver gang giver en positiv effekt.
I starten ser det måske lidt vildt ud, at vi går så grundigt til værks i vores analyse af udfordringerne, planlægning af handlinger og forberedelse af processen. Men når vi står på den anden side, så er kunderne altid overraskede over, hvor få bump på vejen, der var. De 20 % i midten bliver simpelthen meget mere frugtbare, når vi er godt forberedte.
Og med løbende opfølgning bliver effekten af din forandringsproces også mærkbar på den lange bane.
 
Hvis du vil læse endnu mere om 40 – 20 – 40 modellen, så er det en model, der er lavet af Robert Brinkerhoff. Og du kan eksempelvis starte her. 

Lad os slutte af med et eksempel

Vi mener det, når vi siger, at vi tror på løbende opfølgning som en måde at sikre effekt. Derfor forsøger vi også hele tiden at gøre vores kurser mere effektfulde med forskellige tiltag. Det nyeste eksempel er Den Coachende Rådgivningssamtale, hvor vi fremover vil tilbyde alle kursister på vores live moduler adgang til et online univers.
Det betyder helt enkelt, at de får adgang til alle værktøjerne, materialet og en masse ekstra bonus materiale, når de er færdige med kurset. Så i stedet for at tage hjem og pakke deres notater ned i skuffen, så vil vi sikre, at deres viden udvikler sig og lever videre.
Det gør vi helt konkret med følgende tiltag:
  • Et online kursus opdelt i moduler, hvor materialet fra kurset er tilgængeligt
  • Et lukket online forum for rådgivere, hvor du kan videndele og få sparring
  • En interaktiv håndbog om Den Coachende Rådgivningssamtale
  • Opfølgende e-mails og motiverende SMS’er
Det er åbent for alle at købe adgang til online kurset. På den måde får vi samlet rådgivere, der ønsker at skabe resultater sammen med deres kunder i et vidensmekka. Det er præcist det modsatte af at sætte et ringbind ind og samle støv på hylden. Det er en effektiv måde at få din nye viden ud at leve. Det er et godt grundlag for effekt. Og så giver det mening at måle på ROI. Men først der.
 
Er du direktør, leder eller HR-konsulent og står du overfor at skulle drive din virksomhed igennem en forandringsproces?
Så kan du få hjælp med det samme med online kurset Flyt din virksomhedskultur på 90 dage. 
På kurset får du hver uge adgang til et modul – 12 moduler i alt, der tager dig igennem alle faserne af en forandringsproces.
 
Er du interesseret i mere GRATIS viden om at forandringsprocesser og virksomhedskultur? 
 
Er du interesseret i GRATIS viden om ledelse?
Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Læg din besked

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close