3 måder du gør din kunde mere handlekraftig

Pernille Hjortkjær

Hvis du har prøvet at give et godt råd til kunder, chefen eller måske dine børn, så ved du hvor svært det er at få dem til at handle efterfølgende. Få dem til at følge dine råd. Det er virkelig svært.

Jeg har selv siddet som rådgiver tusindvis af gange. Jeg har serveret løsningen på et sølvfad for kunden. Bare for at se kunden fortsætte i det samme dårlige spor. Situationen er låst fast. Det er virkelig frustrerende.

Vi brænder jo for at se vores kunder skabe positive resultater.

Hvorfor gør de ikke som vi siger?

Når du serverer løsningen på et sølvfad for kunden, så beder du samtidig kunden om at følge din handlingsplan. Det tænder de fleste mennesker bare ikke på. De tænder på deres egne idéer.

Mennesker elsker deres egne idéer. Ved at supplere din faglige ekspertise som rådgiver med coaching får du en helt ny tilgang til rådgivningssamtalen, som gør dine kunder handlekraftige.

Det er faktisk det jeg underviser i på Den Coachende Rådgivningssamtale… her

Tre skarpe værktøjer

I dag får du 3 tips til hvordan du kan bruge coaching i rådgivningssamtalen. Gratis. Lige her.

  • Gør planen til kundens egen idé
  • Giv dine spørgsmål power
  • Lyt, på den aktive måde

Gør planen til kundens egen idé

Som rådgiver kan du se løsningen lang tid før kunden. Det vigtige er at få kunden til at føle ejerskab over idéen. Så kunden handler som I aftaler i rådgivningssamtalen.

Fristes du til at servere løsningen på et sølvfad for dine kunder, så stop dig selv. Dine kunder skal selv opdage løsningen, med faglighed som det solide fundament.

Supplerer du din faglige ekspertise med coaching bliver dine kunder handlekraftige, fordi løsningerne i handleplanen bliver kundens egen idé.

Giv dine spørgsmål power

Jeg er god til at få idéer. Idéer der kan få mine kunder videre. Men, det er faktisk lige meget hvor mange gode idéer jeg kan få. Jeg fokuserer på at skabe en rådgivningsamtale, hvor mine kunder får idéerne selv.

Et stærkt værktøj er at stille powerspørgsmål. Spørgsmål der får kunden til at sætte ord på problemstillinger, mål og nødvendige handlinger.

Lyt, på den aktive måde

Rigtig mange mennesker har mere travlt med at fokusere på hvad de skal sige, end at lytte til andres svar. Sådan er mennesker. Dine kunder fokuserer også hvad de selv skal sige, for de vil gerne svare rigtigt på dine spørgsmål. Altså det, de tror du vil høre.

Opdager du ikke det som rådgiver så taber du kunden. Altså, kundens mulighed for at tage ejerskab og handle målrettet.

Lytter jeg aktivt til mine kunders svar? Mon ikke. Og jeg øver mig konstant i at blive mere og mere opmærksom på hvornår kunderne svarer udenom. Det giver mig gennemslagskraft som rådgiver og den gennemslagskraft kan du også få.

Skaber dine kunder resultater?

Mange rådgivere oplever desværre at kunderne gang på gang vender tilbage til deres gamle vaner. Kundens egne gamle idéer. Idéer der måske er årsagen til kundens problemer. Og årsagen til at resultaterne udebliver.

Kunder der oplever at din rådgivning giver dem en følelse af handlekraft, det er kunder der opnår resultater. Og det er kunder, der kommer igen!

Få gennemslagskraft som rådgiver – og kunder der handler

Den Coachende Rådgivningssamtale er din mulighed for at få endnu mere gennemslagskraft som rådgiver. På kursets modul I får du effektive værktøjer, som lærer dig at skabe balance mellem faglig ekspertise og viden om at skabe varige forandringer hos dine kunder.

Du kan læse meget mere om Den Coachende Rådgivningssamtale her, hvor du også kan se datoen for næste kursus – og hvordan du kan spare 1000 kroner, hvis du er hurtig.

Brugbart? Del det med dit netværk!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*