• +4523361721
  • info@pe3a.dk

Hvad du kan lære af min spanske taxachauffør?

Hvad du kan lære af min spanske taxachauffør?

Jeg er i Spanien. Selvvalgt eksil, helt nøjagtigt. For at skrive. For at tænke visionært. Omkring min forretning. Jeg elsker det. Jeg har efterhånden lært, at mine bedste idéer fødes, når jeg har god tid – alene. Tid hvor alle de idéer, der hober sig op i en travl hverdag kan blive til virkelighed.

Så derfor er jeg taget i eksil. For at give plads til idéerne, der allerede vælter frem. Se nu bare det her nyhedsbrev. Det væltede også frem. Dybest set handler dette blogindlæg faktisk også om at flytte sig for at få et nyt perspektiv på tingene. På dig selv. På din virksomhed.

Er det virkelig mig?

I går hoppede jeg ind i en Taxa. Chaufføren spurgte hvor jeg kom fra. På svaret ”Dinamarca” var hans helt umiddelbare reaktion: ”Los Daneses son los mas rascistos en Europa” (Danskerne er de mest racistiske i Europa).

Jeg må indrømme, at jeg øjeblikkeligt følte mig forurettet. Jeg betragter på ingen måde mig selv som rascist – faktisk tværtimod. Dernæst forbavset. Til sidst bekymret. Ikke kun på grund af taxachaufførens svar, men i lige så høj grad over dét svaret mindede mig om:

  • Det er alt for længe siden at jeg har været sammen med de lokale i sydeuropa (Og kors, hvor har jeg savnet det).
  • Det er alt for længe side jeg har set Danmark udefra på den måde. I et europæisk, måske endda globalt perspektiv.
  • At Danmark ikke længere er det gode brand jeg troede – og som jeg virkelig oplevede at det var i mine store rejsedage i slutningen af 90’erne.

Der slog det mig, at det var på høje tid, at jeg kom ud og fik mig den oplevelse!

Jeg praktiserer til dagligt kulturforståelse i virksomheder – og prædiker, at vi skal sørge for sammenhæng mellem de ting vi siger og de ting vi gør.

Tænk, at jeg blev så overrasket over så lille en kommentar.

Det mindede mig om hvor vigtigt det er at skifte perspektiv.

Jævnligt.

Og ikke bare med 20 års interval.

Se dig selv udefra

Jeg har skam rejst de sidste 20 år. Jeg synes faktisk at jeg har rejst en del. Måske har jeg bare ikke rejst på samme måde som tidligere. Jeg har ikke fået snakket med lokalbefolkningen, som jeg altid har elsket. Og det er en stor fejl – som der nu heldigvis bliver rettet godt op på. For der sker noget når vi møder fremmede mennesker.

I mødet med mennesker vi ikke kender – mennesker der har andre verdensbilleder end os selv – bliver vi tvunget til at se os selv på nye måder. Tvunget til at forholde os til vores eget verdensbillede. Det vi gør. Det vi siger. Det vi siger vi gør. På helt nye måder.

Nye medarbejdere er guld værd

Derfor elsker jeg også når der kommer nye medarbejdere ind i en virksomhed eller organisation. For deres perspektiv er guld værd – hvis du giver dem lov. Nye medarbejdere kan stille alle de gode spørgsmål. Til jeres vaner. Jeres virksomhedskultur. Om hvorfor I gør dit og dat. Og om hvorfor I ikke gør sådan her i stedet for.

Og i netop de spørgsmål ligger der rigtig meget værdi, hvis du tør tage dem seriøst og finde svaret.

Din umiddelbare følelse når nye medarbejdere stiller de kritiske spørgsmål er måske forurettelse. Eller irritation. Den nye medarbejder spørger måske til noget du synes er åbenlyst. Eller som indikerer at medarbejderen oplever virksomheden på en anden måde end dig. At brandet, med andre ord, ikke er så stærkt som du havde håbet. Og gik og troede. Hjemme i andedammen.

Men netop derfor kan du faktisk vænne dig selv og din organisation til at bruge nye medarbejderes feedback som en aktiv del af jeres virksomhedsudvikling. Og på den måde få skabt en fantastisk nysgerrig, udviklende og lærende virksomhedskultur. Og hvilken chef drømmer i virkeligheden ikke om at have det? For det er nemlig samtidig den type virksomhedskultur der er præcis så forandringsparat som rigtig mange direktører, chefer og ledere drømmer om, at medarbejderne altid vil være. Fordi de fleste markededer i dag ændrer sig noget hurtigere end tidligere og forandringsparathed simpelthen er kompetence nummer 1, hvis virksomheden skal overleve. 

Mit tip til at få skabt en forandringsparat virksomhedskultur med et snuptag

Og skal jeg give dig ét tip til, hvordan du relativt hurtigt får skabt en forandringsparat virksomhedskultur så er det umiddelbart ret enkelt: 

Udstyr alle nye medarbejdere med en klassisk notesbog og bed dem om gennem deres første tre måneder af deres ansættelse at notere alt det ned de undrer sig over på deres vej igennem virksomheden eller organisationen.  Når de tre måneder er gået beder du dem fremlægge resultaterne i ledergruppen og overfor medarbejderne. 

Allerede med den handling har du skabt tilpas meget diskussion og forstyrrelse i andedammen – og det er præcis den forstyrrelse, der er nødvendig for at I som virksomhed eller organisation udvikler jeres forandringsparathed, så den bliver en helt naturlig del af jeres virksomhedskultur. 

Vil du have flere forstyrrelser – og input til, hvordan du dagligt kan arbejde med at påvirke, udvikle og forandre virksomhedskulturen i din organisation eller virksomhed, så skynd dig at hente den GRATIS guide i at spotte virksomhedskultur og kom med på listen af HR-konsulenter, direktører og ejerledere, der jævnligt modtager GRATIS tips og tricks til at flytte virksomhedskulturen.  Du tilmelder dig lige —> her

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Læg din besked

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close