Hvad forstår vi ved en fusionsproces?

Selve ordet fusion betyder at smelte flere dele sammen til én enhed. Men når virksomheden fusionerer, så er der ikke kun tale om selve den praktiske sammenlægning af to virksomheder, flere afdelinger eller tre teams. For fusionsprocessen handler også om at skabe en ny fælles kultur.

Hvad er en fusionsproces?

Når vi ser ordet fusionsproces pryde de laksefarvede avissider, så tænker vi straks på store virksomhedsopkøb, hvor hundredevis af medarbejdere nu pludselig skal forenes under et tag. Måske tænker du også på alle skrækhistorierne om fusionsprocesser, men dem lader vi lige ligge for en stund. For fusionsprocesser er faktisk mange forskellige ting ude i virksomhederne. Og det hele handler om kultur. Fusionen er som sagt, når flere dele samles til én. Selvom vi oftest tænker på det, som to virksomheder, der bliver slået sammen, så er der faktisk også mange andre fusionsprocesser, der finder sted i virksomhederne. Det kan være alt fra den nye medarbejder, der skal sluses ind på teamet, to afdelinger, der skal til at arbejde sammen på et projekt eller måske en virksomhed i vækst, hvor medarbejderstaben er blevet fordoblet det sidste år. Alle tre situationer er en fusionsproces. Og du kan sikkert finde på endnu flere eksempler fra din virksomhed. 

Hvad sker der i fusionsprocessen?

Rent praktisk sker der mange forskellige ting i fusionsprocessen. Medarbejdere skifter måske arbejdsplads, logoer bliver skiftet ud, og der kommer en ny chef til. Det er alle sammen meget håndgribelige ting, som vi nemt kan forstå og forholde os til. Dermed er det selvfølgelig ikke sagt, at vi accepterer dem. Det er en af udfordringerne i fusionsprocessen: At få alle med på fusionsprocessen. Men der sker også noget andet i fusionsprocessen, noget der handler om kultur. 

Når kulturer fusionerer

Når to afdelinger fusionerer, så handler det ikke kun om at fordele pladserne i de nye kontorlokaler. Hver afdeling kommer med deres egen kultur i rygsækken. En kultur medarbejderne på teamet har knoklet for at blive enige om deres fælles kultur. Hvis du er heldig, så er kulturerne meget ens i de to afdelinger, I har samme grundpraksis i hele virksomheden og den nye afdeling glider derfor sømløst sammen. Det held rammer de færreste fusionsprocesser.  Når to kulturer møder hinanden, starter det vi diplomatisk kan kalde en forhandling om en ny fælles kultur. Hvis du ikke er på forkant med denne forhandling, så ender du med den noget mindre diplomatiske kamp for kulturen. Det, jeg tænker på, når jeg taler om kampen for kulturen, er kampen for at sætte sine egne vaner, idéer og holdninger i førersædet. Men hvordan undgår du så denne kamp? 

Kultur kan forhandles

Hvis du vil undgå kulturkampen i jeres næste fusionsproces – stor eller lille – så skal vi tilbage til forhandlingsbordet, før kampen får mulighed for at blive fløjtet i gang. Forhandlingsbordet er her en metafor for forberedelse, der er det bedste grundlag enhver fusionsproces kan få. Og forberedelse tager tid.

Forberedelse, planlægning og afstemning

Ligesom der ved en fusionsproces er en række praktiske omstændigheder, som der skal planlægges, så skal du i forberedelsesfasen også afstemme de to kulturer, der i processen skal smeltes sammen til én kultur. Og det er her antropologien kommer ind i billedet, som en stærk analytisk kompetence i forarbejdet til en fusionsproces.

Sådan får du en succesfuld fusionsproces

I fusionsprocessen vinder du alt i din forberedelse. Og du taber det igen, hvis du glemmer at følge op på processen løbende. 

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.