Hvad er virksomhedskultur egentlig?

Hvad er virksomhedskultur egentlig?

Uanset hvor uhåndgribeligt det kan synes, er det ikke til at komme udenom. Kultur er fundamentalt – også i din virksomhed. Virksomhedskultur har længe været et fokuspunkt i erhvervslivet, men fordi fænomenet kan virke meget fluffy, er det nogle steder blevet erstattet med et fokus på værdier. Andre steder er fænomenet blevet sat over i hjørnet, og opmærksomheden er helt blevet fjernet fra virksomhedens mest grundlæggende byggesten.

Nu skal det være slut! Virksomhedskultur er slet ikke så kompliceret at forstå og forholde sig til. I en række blogindlæg vil jeg give dig råd og vejledning til at forstå og bruge den kultur, som findes i din virksomhed. Lad os starte ved begyndelsen og kigge nærmere på, HVAD virksomhedskultur egentlig er.

Hvad tænker du når du hører ordet Kultur? Tænker du på den eksotiske afrikanske kultur, du oplevede på en ferie engang? Eller tænker du måske på et socialt boligbyggeri i nærheden, hvis beboere med hovedsageligt mellemøstlig oprindelse bærer på en kultur, som virker meget fremmed for dig? Det er slet ikke forkert, men det er ikke hele sandheden om kultur.

Kultur med antropologiske briller

I PE3A BusinessAntropologi arbejder vi med kultur – vi er jo antropologer, og det er sådan noget, som antropologer gør. Inden for antropologien er der mange måder at forstå kultur på. En af de mest anerkendte forståelser er dog den som antropologen Clifford Geertz’ står for. Geertz mener, at kultur kan sammenlignes med et edderkoppespind, som mennesket spinder. Dette spind består af personens meninger og holdninger. Personen udvikler hele tiden på sit spind, men han kan ikke forlade spindet – han er viklet ind i det, og det er blevet til alt, hvad han tror på.

Det er dog ikke mennesket alene, som bestemmer, hvordan spindet skal se ud. Alle personens holdninger og meninger er nemlig farvet af andre menneskers spind. Ifølge Geertz er kultur altså noget, som bliver skabt i fællesskab, noget som konstant kan forandres, og noget som man selv står inde for.

Vi kender jo godt det med, at ville være som de andre, og du har nok prøvet at blive påvirket af, hvad flertallet gør. I 80’erne kunne man ikke tage til en fest uden at få serveret hønsesalat med dåseananas og et salatblad on the side. Det var det, som alle ville have! Det er det ikke mere! Vi er blevet trætte af dåsemad. Nu vil vi have friske råvarer. Vi vil tilbage til naturen og det nordiske køkken. Sådan forandrer vi vores kulturspind hele tiden ved at finde inspiration i andre folks kulturspind.

Findes der én virksomhedskultur?

Der er mange eksempler på ledelser, som har skabt en officiel virksomhedskultur. Men hele min pointe ved at trække Geertz på banen er faktisk, at jeg vil fortælle dig, at kultur er noget, der forandres og bliver forstået helt forskelligt fra person til person. Mennesker kan godt dele noget kultur med hinanden, men har du nogensinde mødt en person, som tror på helt det samme som dig? Jeg har ikke. Derfor er det bedre at forstå virksomhedskultur, som nogle meninger, uskrevne regler og guidelines, som medarbejderne i en virksomhed er enige om.

De mange dele af kultur

Men hvad består et kulturspind så af? Et kulturspind indeholder mange forskellige dele – det er jo alt, hvad man tror på. Nogle dele af spindet er synlige, og andre dele er mere usynlige. I en virksomhedskultur er de synlige dele blandt andet den måde, de ansatte klæder sig, når de går på arbejde, og den måde virksomheden ser ud rent fysisk. Den synlige kultur kan også vise sig i sygdomsfravær, medarbejdertilfredsheden og gennemstrømningen af medarbejdere.

Den usynlige del af virksomhedskulturen kan være sværere at bestemme. Det er de ansattes følelser overfor deres arbejde og de personlige retningslinjer og værdier, som de udfører deres arbejde efter.

Kulturspind er unikke

De mange ansatte i en virksomhed har spundet hvert deres unikke spind. De har spundet på det i hele deres liv, og derfor er deres spind lige så forskellige som snefnug. Når de har mødt nye mennesker og oplevet lidt af deres kulturspind, så er de måske blevet inspireret til at ændre eller udvide lidt på deres eget kulturspind. De er blevet inspireret til at tro på og gå ind for noget andet eller noget mere.

Dette sker også i virksomheden. Den enkelte medarbejder møder her både andre mennesker med andre kulturspind, men måske også et officielt virksomhedskulturspind. Hvis medarbejderen bliver overbevist om at disse andre spind faktisk indeholder nogle gode dele, så lader medarbejderen gerne disse dele blive en del af hans eget kulturspind.

Men hvad er kultur så?

Lad os til slut opsummere. Hvad er kultur og virksomhedskultur så?

  • Kultur består af alle de dele man som person selv går ind for
  • En virksomhedskultur består af dele, som mange af de ansatte er enige om
  • Nogle dele af virksomhedskultur er synlige
  • Andre er usynlige
  • Mennesket bestemmer selv, hvilke kulturdele, han vil tro på
  • Kultur kan hele tiden forandres – det kan virksomhedskultur også

Husk at like artiklen:

Del artikel med dit netværk, så flere kan få gavn af vores viden:

Skriv en kommentar og del den på Facebook

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær

Marselis Tværvej 4 | DK-8000 Aarhus | Telefon: +45 23 36 17 21 | Mail: info@pe3a.dk | CVR: 34136270

Handelsbetingelser | Forretningsbetingelser © Copyright 2015 PE3A

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close