Hvad kan vi med spørgsmål? Lynguide til Karl Tomms spørgsmålstyper

Pernille Hjortkjær

Nu tænker du måske: “Det var da et mærkeligt spørgsmål!” Og ja det er det måske, men netop derfor vil vi gerne have at du tænker en ekstra gang over spørgsmålet. For når vi undrer os og skal tænke en ekstra gang over tingene, så flytter vi os rent faktisk. Idet vi stiller spørgsmål til et andet menneske, så beder vi dem tage stilling, og vi forventer et svar.

I denne artikel får du en introduktion til spørgsmålsguruen, Karl Tomms spørgsmålstyper – vi ser nemlig på hvordan spørgsmål og svar udvikler os som mennesker.

Spørgsmål, hvorfor egentlig det?

Formålet med dette blogindlæg er at vise dig, hvordan spørgsmål åbner op for et specielt rum i os mennesker, når de svar vi får ikke er helt præcise. For når vi skal reflektere over et overraskende svar, så udvikler vi os som mennesker.

Mange spørgsmål kan besvares åbent. Det er åbent overfor din fortolkning, hvis jeg spørger dig: “Hvad vil du med dit liv?”. Du kan svare, hvad du vil i dag, om fem år, eller når du går på pension.

Og det er her spørgsmålene bliver spændende. Spørgsmål åbner op for refleksioner og tanker du ikke havde gjort dig tidligere. Og det er i det her krydsfelt, vi ofte udfordrer vores kunder.

Spørgsmålene får dig til at tage stilling, og hjælper dig bagefter til at tage handling.

Karl Tomm – spørgsmålsguruen

Psykologen Karl Tomm har fat i den lange ende, når snakken falder på spørgsmål.

Karl Tomm arbejder grundlæggende med fire typer af spørgsmål:

  • Lineære spørgsmål
  • Cirkulære spørgsmål
  • Refleksive spørgsmål
  • Handlingsafklarende spørgsmål

Logik

Det er fire typer af spørgsmål, der får dig hele vejen rundt om en problemstilling, så du tager stilling og skrider til handling.

Lineære spørgsmål

De lineære spørgsmål kan sammenlignes med detektiven, der stiller spørgsmål for selv at blive klogere på selve sagens kerne.

Eksempler på lineære spørgsmål er:

  • Hvem er involveret?
  • Hvornår opstår udfordringen typisk?
  • Hvad er de bedste erfaringer, du har med at håndtere udfordringen?

Cirkulære spørgsmål

Nu slår antropologen så til og begynder sin jagt på sammenhænge og mønstre. Det er her sagen bliver anskuet fra flere vinkler.

Eksempler på cirkulære spørgsmål er:

  • Hvad vil andre i din organisation fortælle om din udfordring?
  • Hvad vil de fortælle om din måde at håndtere udfordringen på?
  • Hvad er den mest positive effekt, du oplever, når det lykkes for dig at håndtere udfordringen?

Det er her vi i særlig grad sætter ind, når vi arbejder med at diagnosticere en virksomhedskultur, så vi kender udgangspunktet, inden vi begynder at handle.

Refleksive spørgsmål

Når vi kender udgangspunktet for den enkelte udfordring, så er det fremtidsforskerens tur til at slå til. De refleksive spørgsmål får dig til at se nye muligheder, skabe billeder af fremtidige situationer og tænke innovativt i forhold til aktuelle problemstillinger.

Eksempler på refleksive spørgsmål er:

  • Lad os forestille os, du er i stand til at håndtere situationen, hvad kendetegner så situationen?
  • Beskriv ideal situationen så konkret som muligt. Hvad gør du i situationen – hvad gør andre?
  • Hvordan vil du fejre succesen, når du har nået ideal situationen?

Handlingsafklarende spørgsmål

Til sidst sætter kaptajnen kursen med afklarende, evaluerende og konkluderende spørgsmål.

Det er her, du får et sammenhængende overblik, så du ved, hvor du skal sætte ind, når du skrider til handling.

Eksempler på handlingsafklarende spørgsmål er:

  • Hvilke af de muligheder, du har skitseret, tror du mest på?
  • Hvornår skal du have gjort noget ved udfordringen?
  • Hvem skal hjælpe dig til at holde fast på første skridt og efterfølgende skridt?

Der findes hverken gode eller dårlige spørgsmålstyper, for de kan hver især noget helt unik i forskellige situationer.

 

Vejen frem

Spørgsmålets natur er, at det lukker nogle døre, men åbner nogle andre.

Derfor skal du aldrig bare stille en lind strøm af spørgsmål uden at have en plan for, hvor du vil hen med det.

Det handler om at lytte til svaret og så stille et spørgsmål, der får jer et skridt tættere på den bedste løsning for kunden.

Og det er ikke kun rådgivere, der har glæde af spørgsmålenes mange goder. For med de rigtige spørgsmål på det rigtige tidspunkt, der er det dåseåbneren til samtalen med dine medarbejdere, ledere og kunder. Og ja, for os er det nøglen til alle de værdier, usagte normer og usynlige erfaringer, der gemmer sig i en virksomhedskultur.

Flere gode tip om Karl Tomms spørgsmålstyper og spørgeteknik?

For dig der er LEDER:

—> Kom i gang – allerede i dag – med at bruge spørgsmål og coaching i dit lederskab, så du kan få mere selvkørende medarbejdere og meget mere tid til strategisk ledelse? Tjek mit ONLINE kursus Den Coachende Leder.

kender du dine medarbejdere? Af Pernille Hjortkjær


—>
 FÅ GRATIS TIPS & TRICKS TIL HVORDAN DU BRUGER KARL TOMMS  
SPØRGSMÅLSTYPER SOM LEDER – og få samtidig e-bogen Kender du dine medarbejdere? Om arketyperne på arbejdspladsen
.

 

 

———-

For dig, der er RÅDGIVER og lever af at “sælge” din viden – eller hjælpe andre med at ændre adfærd på baggrund af din fagekspertise:

 

–> Kom i gang – allerede i dag – med at bruge spørgsmål og coaching i rådgivning, så du kan sælge mere rådgivning og samtidig skabe mere værdi for dine kunder? 

   —> Tjek mit ONLINE kursus Den Coachende Rådgiver

   —> Tjek mine LIVE kurser Den Coachende Rådgivningssamtale

 

–> FÅ GRATIS TIPS & TRICKS TIL HVORDAN DU BRUGER KARL TOMMS SPØRGSMÅLSTYPER SOM RÅDGIVER

 

Brugbart? Del det med dit netværk!

1 Comment

  1. Pingback: HVORFOR – verdens vigtigste spørgsmål - Pernille Hjortkjær

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*