Hvorfor skal jeg sætte et mål?

Ja, hvorfor skal du egentlig sætte et mål? Det er et spørgsmål mange stiller sig. For er det overhovedet nødvendigt? Batter det noget? Eller risikerer vi bare at hæmme vores spontane, kreative og fleksible input? I dette blogindlæg får du 3 gode grunde til at sætte et mål og nå det.

Jeg har selv været skeptisk omkring det med at sætte et mål. Ønskede jeg virkelig at være så resultatorienteret? Kunne jeg overhovedet måle på de bløde værdier, som jeg stræber efter? Mange erfaringer rigere, så er jeg blevet klogere, for det hjælper mig hver dag, at jeg opstiller konkrete mål.
Når jeg sætter mig selv mål, så:

  • Hjælper det mig til at fokusere min energi
  • Giver de mig lyst til at udvikle mig personligt og fagligt
  • Giver de mig ekstra motivation

Målet giver mig en retning

Jeg har mange jern i ilden, bolde i luften og skibe i søen. Jeg forestiller mig, at det for nogle forekommer at være ganske uoverskueligt med alle de idéer, projekter og opgaver. Men mit mål gør mig i stand til hele tiden at vælge til og fra. Det holder mig fokuseret i en travl arbejdsdag.

Helt overordnet, så er mit faglige og professionelle mål faktisk ganske simpelt:

”Jeg vil være en hamrende dygtig antropolog, der formår at formidle sin viden, så det giver værdi for modtageren”

Det er i den grad et langsigtet mål. Der er en uudtømmelig kilde af viden i verden, og en ret omfangsrig mængde af mulige modtagere. Det er med andre ord ikke særlig specifikt. Og det er ikke særlig godt for motivationen. Derfor har jeg også flere små delmål på vejen og konkrete resultater jeg gerne vil nå på rejsen.

For målet handler også om alt det, du får med på vejen.

Vejen til målet motiverer mig

En af mine kammerater spiller guitar. Altså ikke bare guitar, men guitar! Det gør jeg også selv, men i denne sammenhæng er jeg et ganske dårligt eksempel. For jeg har ikke noget mål med det. Lige der kobler jeg bare af og hamrer med på Sultans of Swing af Dire Straits.

Men min kammerat har et mål. Han vil være den bedste danske syrerock guitarist.

Engang lærte jeg ham at spille guitar. Nu udgiver han musik. Det er den motivation et mål giver dig. Når du finder det mål, som du brænder for, så kører du også for fuld damp.

Mine mål motiverer også mig.

Et af målene er, at jeg vil være overdrevet dygtig til at gennemføre kvalitative kundeundersøgelser og formidle dem, så de giver værdi for modtageren. Fordi det giver mening for mig, når jeg ser min faglighed som antropolog blive brugt ude i virkeligheden.

Jeg har konkretiseret målet noget mere end ovenfor, så det også bliver målbart og har flere delmål i sig. På den måde sikrer jeg, at motivationen forstærkes af de små successer. Et af de første delmål var eksempelvis, at jeg ville stå i spidsen for og gennemføre en større kvalitativ undersøgelse af en kundegruppe.

Det var fedt at sætte tjek ved den.

Og så er det ikke nødvendigvis det endelige mål: At blive den bedste til det, der er motivationen. Vejen derhen, med alt hvad den fører med sig af erfaring, viden og muligheder er den daglige jetbenzin.

Jeg gør det aldrig for målenes skyld

Mål er vigtige. De skal være ambitiøse, konkrete og give mening for dig. Du skal kaste dig over dem med en glubsk appetit. Men du skal aldrig jagte et mål bare for målet skyld. Du skal jagte et mål, fordi det giver mening for dig. Fordi det får dig derhen, hvor du gerne vil være. Så får du nemlig også den fantastiske følelse med, når det lykkes.
Kender du dit mål? Personligt, arbejdsmæssigt, ledelsesmæssigt?

Få dit stærke mål i dag!

Vi har lavet et smart (og gratis) onlineværktøj, der gør det nemt at sætte gode mål. Værktøjet bygger på SMART modellen og arbejder i få, lette trin, der guider dig gennem hele processen.

Når du er færdig, så får du tilsendt en motiverende handlingsplan, som du kan bruge, når du fremover jagter dit mål. Du kan prøve vores værktøj her.

Prøv vores SMART mål generator her

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.