Kender du dine medarbejdertyper? Sådan bruger du din viden om arketyperne

Pernille Hjortkjær

I en serie af blogindlæg har vi fortalt om arbejdspladsens arketyper, fra primadonnaen til lønmodtageren. Du har lært nye begreber til at opdele dine medarbejdertyper. Det lyder ganske simpelt, men spørgsmålet melder sig jo, er det også så simpelt i virkeligheden?

Vores blogindlæg om arketyperne har affødt mange spændende kommentarer, spørgsmål og nye vinkler. Den debat og refleksion vil vi gerne fremhæve, fordi den også giver et billede af hvorfor vi mener arketyperne er et stærkt udgangspunkt, men et dårligt mål.

Vil du læse tidligere indlæg, så starter de her og forsætter med primadonnaen, præstationstripperen, pragmatikeren og lønmodtageren.

Hvorfor er det nu medarbejderne er så vigtige?

Vi tror på at medarbejdere, der er glade for deres arbejde og finder en mening i det, afspejler sig på bundlinjen som mere effektive medarbejdere, der skaber vækst for virksomheden. Derfor bør du også rette det strategiske fokus på dine medarbejderes arbejdsglæde.

En del af det er, at udnytte dine forskellige medarbejdertypers forskellige kompetencer strategisk. 

Videnssamfundet har ikke gjort dine medarbejdere mindre betydningsfulde. Din virksomhed lever garanteret højt på medarbejdernes viden. For dig som leder gælder det derfor om at kunne sætte dine forskellige medarbejdertypers forskellige kompetencer i spil. Når dine medarbejderes potentiale får lov at udfolde sig, så kan du også se det på bundlinjen.

Hvordan handler du som leder?

Hvad vil det egentlig sige at lede? Jeg synes først og fremmest at det handler om at vise medarbejderne, at du værdsætter dem, ved at give dem plads til udfolde deres fulde potentiale.

Hvis du vil give dine medarbejdere plads til at folde sig ud, så er et stærkt udgangspunkt en erkendelse af, at ingen medarbejdere er ens – og det er netop her din viden om de forskellige medarbejdertyper – de fire arketyper af medarbejdere kommer til sin ret. Retter du dig efter det, så er du et skridt tættere på at imødekomme dine medarbejdere.

Anerkend dine medarbejderes forskellighed

Effektiv ledelse handler om at få det bedste ud af sine ressourcer. Og dine medarbejdere din vigtigste ressource, som du skal tænke godt ind i din strategi. Men hvorfor er det så svært i praksis?

Først og fremmest er det svært for mange ledere at finde tiden. Det kræver en benhård prioritering at finde plads i en presset kalender. Men ledelse kræver tid, hårdt arbejde og nærvær.

Et vigtigt begreb her er Service ledelse. Du bør se dine medarbejdere som serviceorganer, og som leder skal du servicere dine medarbejdere. Du er kilden til at medarbejderne har det godt, at de præsterer og udfolder deres fulde potentiale.

Brug arketyperne som et udgangspunkt, når du skal lede dine medarbejdere efter deres individuelle behov. Det giver dig et stærkt udgangspunkt for at målrette din indsats som leder, og nå til et punkt hvor du leder efter den enkelte medarbejders personlighed.

Ledelse handler ikke kun om strategi, vigtige økonomiske beslutninger og skarpe holdninger virksomhedens vision. Du har også ansvaret for at dine medarbejdere er klædt på til at løse deres arbejdsopgaver, udvikler deres kompetencer og bidrager effektivt til virksomhedens bundlinje.

Boost dine medarbejdere med læring, viden og kompetenceudvikling. 

Debatten om arketyperne

Debatterne har været mange og en af dem har omhandlet, det at sætte mennesker i bås. Ingen af os kan lide, når andre fortæller os hvad, hvordan og hvem vi er. Vi føler os hurtigt låst fast i andres opfattelse af vores identitet.

Vi tænker ikke på arketyperne som en bås, hvor du låser din opfattelse af kolleger, medarbejdere og kunder fast. Arketyperne er et udgangspunkt, der hjælper dig med at begribe verden og reflektere over din egen måde at være i verden på.

Som mennesker putter vi hele tiden verden omkring os i kasser. Det gør vores verden overskuelig og gør det muligt at navigere gennem tilværelsen. Arketyperne er en måde at blive bevidst om de begreber du begriber verden med, så du kan kommer udover kassetænkningen fremover.

Arketyperne er nemlig, i vores optik, et stærkt udgangspunkt, men et rigtig skidt mål.

Arketyperne er et skridt på vejen til at beskrive og forstå dine medarbejderes adfærd, hvorfor de reagerer som de gør, og hvordan du som leder kan handle. Det er en forståelsesramme, der giver et indblik i, hvorfor vi reagerer forskelligt på hinanden, på forandringer, på udfordringer og muligheder.

Arketyperne er ikke dit endegyldige, lette svar – de er et skridt på vejen…

Alt for ofte misforstår vi hinandens intentioner og ambitioner, fordi vi af natur er forskellige. Det forhindrer et stærkt samarbejde, det gør ledelsesopgaven unødvendig hård og betyder, at I bruger jeres energi på at løse negative udfordringer, hvor I kunne styrke hinanden.

Arketyperne er et skridt på vejen til et styrket samarbejde og et positivt arbejdsmiljø…

Brugbart? Del det med dit netværk!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*