Udviklingsledelse - en blogserie om, hvad du skal gøre, når virksomheden vokser

[Udviklingsledelse del 3] Ledelse i pionerfasen

I vores e-bog ”Fra pionervirksomhed til netværksorganisation” fokuserer vi på, hvad du kan gøre som leder for at holde passionen høj blandt medarbejderne, når virksomheden vokser. Det er en svær udfordring, der ændrer sig meget, når virksomheden vokser. I en serie af blogindlæg giver vi dig en lille smagsprøve på, hvad du får, når du køber vores nye e-bog.

I dette blogindlæg fortæller vi om, hvordan du bevarer passionen i pionerfasen. 

Pionerfasen – hvordan var det nu lige

I seriens anden del introducerede vi dig til virksomhedens fire udviklingsfaser, hvor pionerfasen er det første stadie. For en sikkerheds skyld tager vi lige en opfrisker af pionerfasen, inden vi kaster os ud i det.
Pionerfase, iværksættervirksomhed eller måske start-up. Kært barn har mange navne, og det her var bare tre af de utallige etiketter, vi sætter på en virksomhed i sin opstartsfase. Her er pioneren den bærende kraft, der med en voldsom energi og passion driver virksomheden frem.

Pioneren er en frontløber (peon er det franske ord for spejderen, der går forrest ude på slagmarken), der er klar til at satse alt i jagten på sit mål. Hvor andre mennesker siger: ”Orv, der er godt nok noget at tage fat på her!”, så smøger pioneren ærmerne op og begynder selv at løse problemet.

kickstart-din-udviklingskultur-2

Pioneren går altid forrest

Pionervirksomheden er en helt speciel størrelse, når det kommer til virksomheder. Her er det nemlig helt accepteret, at pioneren enevældigt bestemmer alt i virksomheden. Der er en helt fantastisk respekt omkring pioneren.

Medarbejderne i pionervirksomheden har et meget tæt forhold til deres leder. Der en familieagtig følelse mellem alle, der i fællesskab brænder for hele tiden at tage virksomheden et skridt videre ud i det nye og ukendte territorium.

Inden vi for alvor kaster os ud i emnet: “Ledelse i pionerfasen”, så tillader vi os lige at opridse pionerfasens styrker og fareelementerne, når virksomheden går mod sin første store krise.

Styrker i pionerfasen

  • Karismatisk og handlekraftig leder
  • Effektiv og smidig kommunikation
  • Stærkt motiverende arbejde
  • Fleksibel virksomhed med tilpasningsevnen i top

Pionervirksomheden på vej mod krise

  • Hvis pioneren svigter, så smuldrer det hele
  • Markedsandelen bliver for stor til at vedligeholde den personlige kunderelation
  • Medarbejderstaben bliver så stor at pionerens personlige relationer svækkes

Ledelse i pionerfasen

Faktisk er det helt malplaceret at tale om ledelsesstil, managementfilosofi og ledelsesteknikker, når vi fokuserer på pionerfasen. For hos pioneren fylder de her teorier meget lidt. Pionerens ledelsesstil er ikke en konsekvens af bevidste strategier, men en afspejlning af den enkelte pioners personlighed.

Det fortæller virkelig, hvor meget pionerånden gennemsyrer virksomheden i denne fase.

Passionen sidder på forsædet

Du kender helt sikkert en pioner. Den her karismatiske person, der simpelthen bare installerer drive, begejstring og motivation i alle mennesker med sin vision. I denne fase er denne evne ekstremt vigtig. Alle medarbejdere skal give sig 100 % hver dag (og ofte nat), hvis virksomheden skal overleve til overhovedet at bekymre sig om næste udviklingsfase.

Hele virksomhedens fremdrift er båret oppe af pionerens personlige gennemslagskraft.

Organisationen virker måske kaotisk for udefrakommende, men så længe alle medarbejdere føler sig følelsesmæssigt tæt knyttet til virksomheden, så er arbejdsklimaet godt. Alle kender deres plads i virksomheden.

Frygten for struktur og snævre rammer

Tanken om at bruge en ledelsesmodel er skræmmebilledet for pioneren, der henter al ledelseskraft i sin personlighed. Men det er også pionerfasens største svaghed. For på et tidspunkt begynder den stærke pionervirksomhed for alvor at vokse.

Når krisen kradser i pionerfasen

En stærk pionervirksomhed vil vokse, og så bliver styrkerne til svagheder. Der opstår en ledelseskrise, når pioneren ikke længere kan trænge effektivt igennem til alle medarbejdere i den voksende virksomhed. Når det først begynder at blive svært for pionervirksomheden, så viser krisetegnene sig hurtigt. De mest synlige ledelsesproblemer i pionerfasen er:

  • Spændinger i den interne kommunikation
  • Manglende overblik
  • Informationer holdes skjulte for pioneren, der kun ser et skønbillede af virksomheden

Krisen efterlader et tomrum i virksomheden. Ledelsens gennemslagskraft er kun en skygge af sig selv i det sekund, hvor de ikke længere har fingeren på pulsen overalt i virksomheden. Det tomrum er farligt for pionervirksomhedens leder, fordi engagerede medarbejdere pludselig kan opnå meget høj autoritet internt.

Pioneren kan reagere på denne krise på to måder.

Den første reaktion er forsvaret. Pioneren kaster sig ind i en hård kamp for at bevare sin egen autoritet. Det sker med en stor risiko for at glide ind i en meget autoritær ledelsesstil. Det er en ond og demotiverende cirkel for alle i virksomheden.

På vej mod et nyt udviklingstrin

Pionerens største udfordring er, at så meget er bundet op på personligheden. Når tingene lykkedes for pionerne, så bliver de udråbt til supermænd- og kvinder. Men så snart det begynder at gå lidt ned ad bakke, så smuldrer fundamentet.

Ledelseskrisen i pionerfasen løses med en ny ledelsesstil, der får virksomheden fra pionerfase til differentieringsfase. Det er et markant skifte for pionervirksomheden, der nu skal til at stifte bekendtskab med ord som struktur, retningslinjer og effektiviseringer.

Fra pionerånd til netværksorganisation

 

Differentieringsfasen er en hård men nødvendig fase for virksomheden. Det er også en svær ledelsesopgave, som du kan læse mere om i vores e-bog: ”Fra pionervirksomhed til netværksorganisation”.

kickstart-din-udviklingskultur-2

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.