Pernille Hjortkjær - Visionær direktør og Business Antropolog

Medarbejdersamtalens dåseåbner

Profilværktøjer er spændende. De fortæller os noget om os selv, og de mennesker vi omgiver os med. Og de er meget mere end det. I dagens blogindlæg fortæller vi om, hvordan profilværktøjer bruges ideelt som dialogværktøj.

Fordi de faktisk er en hamrende effektiv dialogdåseåbner, der virkelig kan udvikle medarbejderne og dermed ændre samarbejdet på arbejdspladsen.

Har du talt med dine medarbejdere i dag?

Altså mere end det hurtige Godmorgen ude på gangen? I en travl hverdag ryger de uopfordrede samtaler med medarbejderne hurtigt lidt ned ad listen. Det er ærgeligt. Heldigvis får de fleste afholdt tilbagevendende MU Samtaler – eller hvad?

For dialogen er så vigtig. Uanset om det sker, når du lige har ekstra tid i kalenderen, når medarbejderen selv henvender sig eller til MUS. Samtaler om medarbejderens udvikling, trivsel og belastning.

Dialogen er vigtig. Virksomhedens kultur er dynamisk og små, som store, forandringer bliver bearbejdet forskelligt af forskellige medarbejdere. Den løbende dialog med dine medarbejdere er nøglen til en arbejdsplads, hvor effektiviteten stiger, kommunikationen kører og arbejdsglæden blomstrer.

Lederen får altså et godt indblik i medarbejderens uudnyttede potentiale og medarbejderen får større arbejdsglæde. Det er derfor vi lige siger det igen: Dialog er vigtig. Det udvikler den enkelte medarbejder og hele organisationen.

Men hvordan får du så gang i den dialog? Indrømmet, det er svært. Måske har du brug for et værktøj, der skyder samtalen i gang og giver jer et fælles udgangspunkt? Din dåseåbner til samtalen er et profilværktøj.

Profilværktøjer er dialogværktøjer

Profilværktøjer er stærke dialogstartere, fordi de giver medarbejderen og lederen et fælles udgangspunkt. Det giver jer faktisk et fælles sprog. DiSC Profilen er specielt populær til dette formål. Den er hurtig at komme igang med og er let at forstå.

Hvis du gerne vil læse mere om DiSC profilen, så er det her.

Det kan måske være svært at acceptere, at du som leder har brug for et værktøj til at starte en dialog med dine medarbejdere, men når det er svære emner som stress, trivsel, konflikt, motivation og udvikling der er på bordet, så er der ingen garanti, at samtalen bare flyder.

Profilen er et udgangspunkt, hvor I får værktøjerne til at starte og guide samtalen omkring de svære emner. Det mindsker også risikoen for, at I misforstår hinanden i samtalen. Samtidig giver det dig et større grundlag at handle ud fra som leder.

Samtalerne kan være svære at få igang, fordi du ikke ved, hvad medarbejderne bringer med ind i rummet, men med en personprofil, så har du et godt udgangspunkt for at forstå din medarbejder.

For der er ingen tvivl: Udbyttet af en god løbende dialog med dine medarbejdere er langt større end investeringen.

Tag det på forhånd

Profilværktøjer bliver meget ofte trukket ind i manegen, som en rutineret cirkushest, når det allerede er gået skævt. Det virker. Konflikterne bliver løst, medarbejderne får de rigtige kvalifikationer og arbejdsglæde begynder at stige igen. Publikum klapper af cirkushesten, fordi den gør lige hvad den skal.

Men hvorfor vente? Profilværktøjer handler ikke kun om alt det, der allerede går dårligt: Hvad går dårligt? Hvordan kommer det dårlige til udtryk? Hvorfor går det dårligt? Hvad kan vi gøre ved det dårlige?

Det er bare ofte først der, de kommer ind i billedet.

Profilværktøjer handler om meget mere end det. Hvis du er på forkant, så åbner du op for at dine medarbejdere bliver bevidste om deres styrker og udvikler sig. Du giver medarbejderne en mulighed for at arbejde med konflikthåndtering, før alting bliver til hårde knuder. Det øger arbejdsglæden og skaber en stærk organisation.

Så hvad gør du? Tager du udfordringen op på forhånd, eller venter du?

Restaurerer du ruiner, eller bygger du til?

Husk. Forskellen på at tage tingene i opløbet og så tage tingene i sidste øjeblik er stor. Hvis du først løser problemerne i sidste øjeblik, så bliver resultatet af din indsats, at du måske når op på det niveau, I havde før det begyndte at gå dårligt.

Måske lidt længere, hvis du er heldig. Det er lidt som at restaurere en gammel bygning. Der går mange timer, før du har når længere end det var engang. Så hvorfor ikke sørge for at holde huset godt ved lige, bygge til når muligheden byder sig og på den måde hele tiden være foran naboerne?

Hvis du tager udfordringerne i opløbet, så bygger du ovenpå og undgår at spilde unødvendige ressourcer på at slukke ildebrande mellem dine medarbejdere.

Brug profilværktøjerne som dialogværktøjer i dag, så er du foran i morgen.

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.