Sådan motiverer du lønmodtageren

Sådan motiverer du lønmodtageren

Dine medarbejdere er ikke ens, og alle skal ledes forskelligt. Blandt højt specialiserede og kreative medarbejdere findes fire arketyper, du sikkert kan genkende.
I en serie af blogindlæg kaster jeg et lys over disse fire arketyper – en ad gangen. Læs med, og lær, hvordan du skaber de bedste rammer for alle dine medarbejdere.
I dette indlæg ser vi på, hvordan du motiverer lønmodtageren.

Husk, at du allerede nu kan downloade de vigtigste pointer i en lækker PDF

Belønning frem for bidrag

Du er ikke i tvivl, når du støder på lønmodtageren; arbejdspladsens snu ræv. Lønmodtageren stræber efter at minimere indsatsen og optimere udbyttet. Arbejdet er et nødvendigt onde, der åbner for livets sande glæder, der udleves i fritiden.

Ørerne falder af selv de mest rutinerede ledere, når lønmodtageren hiver stribevis af argumenter ud af ærmet for, hvorfor belønningerne skal udbetales, selvom opgaven ikke er færdig. Men den dygtige leder ved det samme som dig: lønmodtageren prøver dig af konstant.

Retfærdighed er alt. Dog har lønmodtageren ofte en ide om, at de er berettiget til en større belønning end deres kolleger. Mentaliteten er går den, så går den. Du bliver testet hele tiden. Lønmodtageren har altid alting til forhandling.

I det tilfælde at lønmodtageren føler sig uretfærdigt behandlet, kan du roligt forberede dig på et besøg fra tillidsrepræsentanten. Lønmodtageren er ekspert i overenskomster, fagforeninger og rettigheder.

Læs med! Så undgår du lønmodtagere, der løber om hjørner med dig

Giv arketyperne et boost
Dine medarbejdere har forskellige behov, alt efter om de er primadonnaer, præstationstrippere, pragmatikere eller lønmodtagere.Hvis du som leder har øje for, hvilke arketyper dine medarbejdere er, så kan du give plads til medarbejdere, der opnår deres sande potentiale. Det giver både en mere effektiv arbejdsplads og tilfredse medarbejdere!

Løftet pegefinger

Som leder skal du finde balancen mellem at belønne og holde lønmodtageren i en stram snor. Den retfærdighedshungrende attitude er trættende. Næsen vrænges ved den mindste uretfærdig, argumentationen vokser ihærdigt og rettighedsremsen synes uendelig.

Ignorer attituden og skær igennem som leder!

Løn, frynsegoder og afspadsering

Belønning er nøgleordet til motivation, men husk at der skal følge krav med. Lønmodtageren falder hurtigt tilbage i gamle vaner. Hæver du motivationen med stigende løn, overarbejdstillæg og frynsegoder, så understreg, at når belønningen hæves, så stiger kravene til arbejdsindsatsen.

Du skal være meget direkte i din ledelse af lønmodtageren.

Pisk og gulerod

Belønningen er på samme tid en ros for arbejdsindsatsen og en motivation for at yde en ekstra indsats. Din ledelsesstil skal være direkte. Du skal hele tiden sørge for at fremhæve balancen mellem belønning og bidrag. Guleroden er en vigtig del af din ledelsesstil, men det er vigtigt at lønmodtageren hurtigt gøres opmærksom på uacceptable bidrag, dårligt løste opgaver og manglende indsats.

Isoler og fordel dine kræfter med omhu

Du kommer langt ved please lønmodtageren. Isoler lønmodtagermentaliteten, så den ikke spreder dårlig stemning blandt de passionerede medarbejdere. Du skal hele tiden huske, at lønmodtagerens relation til tillidsrepræsentanten er magtfuld. Brug pisk og gulerod med omtanke.

Din mest effektive strategi er at please lønmodtageren, så brokkeriet ikke spreder sig.

Led dine medarbejderes personlighed

Som leder skal du formå at diagnosticere dine medarbejdere korrekt, så du hele tiden skelner mellem, hvad medarbejderen stræber efter af natur, og hvad medarbejderen er redigeret til.

Hvordan vil du skabe en kultur, der motiverer lønmodtageren?

Motivationsledelse af lønmodtageren. Ledelse af arketyper.
Vi har samlet de vigtigste pointer i en overskuelig grafik. Download den som PDF her.

Tre take-aways

  • Belønning er vejen til motivation – Lønmodtageren motiveres let. Skru op for belønninger når der skal ydes ekstra.
  • Marker dine grænser – Giver du lønmodtagerne din lillefinger, så river de i hele armen.
  • Isoler lønmodtageren – Pas på dit arbejdsmiljø. Du kan med fordel please lønmodtagerne så de forholder sig passive.

 

 

Husk at like artiklen:

Del artikel med dit netværk, så flere kan få gavn af vores viden:

Skriv en kommentar og del den på Facebook

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær

Marselis Tværvej 4 | DK-8000 Aarhus | Telefon: +45 23 36 17 21 | Mail: info@pe3a.dk | CVR: 34136270

Handelsbetingelser | Forretningsbetingelser © Copyright 2015 PE3A

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close