Sådan bliver din rådgivning til resultater

Pernille Hjortkjær

Kender du det her?

Din gode ven har brug for din hjælp. Et godt råd.

Du har givet dine bedste råd, argumenteret og diskuteret.

Men rådene blev ikke fulgt.

Det er virkelig frustrerende.

Den situation sidder rådgivere i danske videnvirksomheder i hver dag. Ikke med deres venner, men med deres kunder.

Rådgivere der oplever, at de i årevis har serveret den optimale løsning på et sølvfad for kunden. Uden at der sker noget.

Kunderne fortsætter som de plejer. Og for nogle af de rådgivere vi møder, så betyder det altså, at kunderne må lukke forretningen.

Hvis du er rådgiver, så ved du, hvor frustrerende det er. Din allervigtigste opgave er at få kunden til at handle, så det er klart, at det rammer hårdt, når kunden ikke tager imod dine råd.

Få gennemslagskraft som rådgiver

Hvis du har serveret løsningerne på sølvfade for dine kunder, så har du stensikkert gjort det i den bedste mening. For din faglige vurdering er jo, at din løsning vil være den bedste for kunden. Og det er her problemetn opstår.

Hvis der noget dine kunder, og alle andre mennesker for den sags skyld, ikke har det godt med, så er det, når andre fortæller dem, hvad de skal gøre.

Nu stiller du måske dig selv spørgsmålet: “Hvorfor har de så hyret mig som rådgiver?”

Her er svaret simpelt nok: “Fordi de selv er kørt fast”.

Så det du skal hjælpe med er at få dem på rette spor. Du skal få dine kunder til tage ejerskab over planen, for så er de motiverede for at føre den ud i livet.

Du har allerede det faglige fundament på plads. Hvis du bruger coaching som et supplement i din rådgivning, så har du det bedste udgangspunkt for handlekraftige kunder.

Gør kunden handlekraftig

Så hvordan er det lige, at du gør dine kunder mere handlekraftige – allerede i dag?

Det handler om at stille de rigtige spørgsmål, så kunden selv finder frem til den plan, du har lagt. Spørgsmålene kan du stille ud fra GROW-modellen, der spørger til:

  • Goal – Hvad er målet?
  • Reality – Hvad sker der lige nu?
  • Options – Hvilke muligheder har du lige nu?
  • Will – Hvad vil du gøre?

Det er spørgsmål, der sætter kunden i centrum. Her fortæller du ikke hvad kunden skal gøre for at redde forretningen, men kunden finder selv frem til svarene.

Det skaber ejerskab.

Rådgivning der giver resultater

GROW-modellen er bare en lille flig af de værktøjer, du lærer alt om på kurset Den Coachende Rådgivningssamtale. Hvis du vil vide endnu mere om GROW modellen, så kan du læse endnu mere – bare klik hér!

Læs alt om kursusrækken Den Coachende Rådgivningssamtale her

 

Brugbart? Del det med dit netværk!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*