Sådan bliver du rådgiveren, der giver kunderne succes

Pernille Hjortkjær

Kender du det her?

Du fortæller gang på gang kunderne, hvilke forandringer der er nødvendige

Men…

Dine råd bliver IKKE fulgt.

Situationen er frustrerende for alle parter. Specielt fordi din kunde ikke oplever positive resultater fra rådgivningen og måske ender med at gå efter en af dine konkurrenter.

Er du rådgiver, så har du kunder med vidt forskellige problemer af både faglig og personlig karakter. Det allervigtigste for dig er, at få kunden til at handle– det svære er, hvordan du gør kunden handlekraftig.

Svaret på din udfordring er GROW modellen.

Hvorfor handler kunderne ikke på rådgivningen?

Hvis du som rådgiver serverer løsningen på et sølvfad for kunden, så har du helt sikkert gjort det i den bedste mening. For det er jo din faglige vurdering, at denne løsning er optimal for kunden. Men desværre så er ovennævnte sølvfad faktisk selve problemet.

Hvis der noget dine kunder, og alle andre mennesker for den sags skyld, ikke har det godt med, så er det, når andre fortæller dem, hvad de skal gøre.

Det leder dig måske til at stille det logiske spørgsmål: “Hvorfor har de så hyret mig som rådgiver?”

Fordi de faktisk har brug for hjælp, men stadig har lidt svært ved at acceptere det.

Din vigtigste opgave er at få kunden tilbage på sporet.

Din plan er fagligt funderet og den optimale løsning for kunden. Men i stedet for at servere alle løsningerne på et stort indbydende sølvfad, så skal du få kunden til at se løsningerne selv og tage ejerskab over planen.

For så er kunden mere motiveret end nogensinde til at handle.

Det er her du skal introducere elementer fra coaching værktøjskassen.

Du har allerede det faglige fundament på plads. Hvis du bruger coaching som et supplement i din rådgivning, så har du det bedste udgangspunkt for handlekraftige kunder.

Rådgivning der skaber resultater

GROW-modellen er bare en lille flig af de værktøjer, du lærer alt om på kurset Den Coachende Rådgivningssamtale. Et kursus der er sat sammen for at lære dig, hvordan du balancerer mellem din faglige ekspertise og så coaching, der gør dine kunder handlekraftige.

Er du mere til online kurser, kan du tilmelde dig mit nye online 12-ugers kursus Den Coachende Rådgiver, hvor du ligeledes lærer, hvordan du kan bruge coachingteknikker til at blive en bedre rådgiver.

Den Coachende Rådgiver - tilmeld dig online kurset her

Brugbart? Del det med dit netværk!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*