Sådan leder du ud fra arketyperne

Dine medarbejdere er ikke ens. Vil du som leder have det optimale ud af dine medarbejdere, så skal du motivere dem ud fra deres arketype.

I en serie af blogindlæg fortæller jeg om fire arketyper, du helt sikkert nikker genkendende til.  Indlæggene fokuserer på at give dig konkrete råd, så du hurtigt skaber de optimale rammer for dine medarbejdere.

I det første indlæg fortæller jeg om, hvorfor det er så vigtigt at du kender dine medarbejdere.

Medarbejderne er din vigtigste ressource

Stadig flere virksomheder lever i dag af at sælge deres viden. Viden de højt specialiserede medarbejdere er i besiddelse af. Medarbejderne er ikke ens, og det kan være en udfordring at lede dem, så de hver især performer bedst.

Giv arketyperne et boost
Dine medarbejdere har forskellige behov, alt efter om de er primadonnaer, præstationstrippere, pragmatikere eller lønmodtagere.
Hvis du som leder har øje for, hvilke arketyper dine medarbejdere er, så kan du give plads til medarbejdere, der opnår deres sande potentiale. Det giver både en mere effektiv arbejdsplads og tilfredse medarbejdere!

Medarbejderne har hver især deres egen opfattelse af tingenes tilstand, og motiveres forskelligt. Men der er hjælp at hente i arketyperne.
Inspireret af Helle Hedegaard Heins teorier om motivation og ledelse, fortæller jeg om fire arketyper du møder som leder i en videnvirksomhed.
Du kommer til at høre mere om:

Viden om den enkelte medarbejders arketype er din nøgle til at kunne motivere, engagere og lede dine medarbejdere mere effektivt. Så du får en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, og I i fællesskab løser opgaverne bedst muligt. Derfor er mit budskab til dig idag:
Ret det strategiske fokus mod medarbejderne!

Medarbejderne er en del af strategien

Medarbejderne er drivkræften, hvad enten du er leder på et projekt, for en afdeling eller hele virksomheden. Så medarbejderne skal også være en central del af virksomhedens strategi.
“Men hvordan forenener jeg medarbejdere og strategi?”, tænker du måske?

I princippet er det ganske simpelt. Her er to måder du kan samle medarbejderne og strategien.

Den attraktive arbejdsplads

For det første så skal du tiltrække de bedste medarbejdere. Derfor er det vigtigt at du fokuserer strategisk på at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Du skal arbejde på at finde de kompetente, engagerede og tillidsvækkende medarbejdere.

De dygtige medarbejdere kommer ikke af sig selv. Derfor er det vigtigt, at du har tænkt dem ind i strategien, så ledelsen er klar til at aflønne, rekruttere og karriereudvikle rigtigt.

Engager dine medarbejdere i det strategiske arbejde

For det andet, så skal medarbejderne være med fra starten i det strategiske arbejde. Her er fokus på kommunikationen enormt vigtigt. Lyt til dine medarbejdere og inddrag dem i processen. Du får kun modstand, hvis du implementerer en strategi henover hovedet på dine medarbejdere.

Medarbejderne skal inddrages i den løbende diskussion af virksomhedens strategi, for det er i sidste ende dem, der skal føre den ud i livet.

Med identiteten på arbejde

I 2013 er det vist alment kendt, at rigtig mange af os identificerer os med vores arbejde.

Tænk blot på samtalerne til familiefesterne. Spørgsmålet “Hvad laver du så for tiden?” er altid rettet mod den enkeltes arbejdsliv. Det er en central del af den enkeltes selvforståelse. Vi arbejder.

Dette gælder i særlig grad for medarbejderne i en videnvirksomhed. Deres hjerne er det råstof virksomheden er bygget på – og medarbejderne danner derfor deres identitet gennem deres professionelle arbejdsliv.

Medarbejdere der identificerer sig tæt med arbejdet, er parate til at binde sig meget tæt til virksomheden. Relationen er ikke længere kun økonomisk, den er også emotionel og psykologisk.

Det giver dig et stort ansvar som leder, hvor du skal gøre plads til at den enkelte medarbejder kan udfolde sit fulde potentiale i virksomheden.

Gør plads til arketyperne

Mange af især dine højtuddannede medarbejdere præsterer bedst, hvis de er motiverede til at yde en ekstra indsats. Det er din opgave som leder at skabe de optimale rammer. Der findes ingen pakkeløsning, der på magisk vis motiverer alle medarbejdere på samme tid. Det afhænger af den enkelte situation.

Din ledelsesstil bør afhænge af den aktuelle situation:

  • Hvilken opgave står I overfor?
  • Hvad er medarbejdernes kompetenceniveau?
  • Hvilken type medarbejder skal løse opgaven?

Din ledelsesstil bør afspejle den aktuelle situation. Du skal være i stand til at manøvrere mellem flere forskellige ledelsesstile, alt efter opgaven og den enkelte medarbejders behov.

Du skal handle efter situationen – ikke bare slå automatpiloten til.

Tre take-aways du skal huske:

  • Viden, identitet og job – medarbejderne er virksomhedens vigtigste kilde til viden og de skaber deres identitet gennem arbejdet.
  • Strategisk fokus – Dygtige medarbejdere genererer dygtige medarbejdere – husk at engagere og motivere medarbejderne.
  • Motivation som ledelseskilde – Motivation afspejles i konkrete præstationer. Dine medarbejdere motiveres ud fra din ledelsesstil.

Du er det gode forbillede, der altid går forrest.

Leder du efter arketyperne?

Vil du blive endnu bedre til at motivere dine medarbejdere, få dem til at præstere og give dem de optimale rammer, så læs med i de kommende fire blogindlæg. Hvert blogindlæg fokuserer på at give dig konkrete råd, så du kan skabe de optimale rammer for dine medarbejdere.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af indlæg fra PE3A – BusinessAntropologi? Så se her:

 

Husk at like artiklen:

Del artikel med dit netværk, så flere kan få gavn af vores viden:

Skriv en kommentar og del den på Facebook

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær

Marselis Tværvej 4 | DK-8000 Aarhus | Telefon: +45 23 36 17 21 | Mail: info@pe3a.dk | CVR: 34136270

Handelsbetingelser | Forretningsbetingelser © Copyright 2015 PE3A

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close