Pernille Hjortkjær - Visionær direktør og Business Antropolog

Sådan måler du på de ’bløde mål’

Når du arbejder med dine personlige og professionelle mål, så vil du helt sikkert opdage, at du har mange ’bløde værdier’ som mål. Men hvordan måler du egentlig på, om du er en inspirerende leder? Du har allerede kørt dine kvalitative mål gennem SMART-modellen, men der er faktisk også en anden model du kan bruge til at gøre dine kvalitative mål endnu skarpere. Den model kan du læse om i dagens blogindlæg.

Det var faktisk et spørgsmål fra en af mine kunder, der inspirerede mig til dette blogindlæg. Vi talte om mål, da han spurgte mig:

”Pernille. Du taler så meget om, at vi skal sætte mål op. Men jeg synes det er svært, når det handler om værdier og idealer.”

Når vi arbejder med menneskelig udvikling, giver det så overhovedet mening at opstille mål?

Ja. Det gør det. Men du skal gribe det rigtigt an. Udfordringen er i hvert fald klar, når det gælder de ’bløde mål’, for de kan umiddelbart virke svære at måle på. Og hvis du ikke kan måle på målet, så er det svært at sætte et flueben ud for dit mål.

Definér dine mål

– sådan gør du fluffy snak til konkret indhold

Når du vil måle på de ’bløde værdier’, så handler det om at få værdien defineret og konkrete handlinger på, så du hele tiden ved, hvad du mener, når du siger, at du vil være en god leder. For det kan være vidt forskelligt, hvad du og jeg forstår ved en god leder. Er en god leder den der taler med sine medarbejdere dagligt? Den der altid er tilgængelig? Den der også servicerer kunder og på den måde går forrest i kampen for at sikre indtjening?

I første omgang så skal du være klar over din egen definition af den gode leder. Hvad gør han, hvad siger han og hvordan reagerer han?

Men du kan ikke stoppe her, for du er også leder for nogen andre. Og hvad er en god leder egentlig for dem?

Hvis du begynder at spørge i dit netværk, blandt dine medarbejdere og andre ledere, så vil du begynde at finde frem til konkrete indikatorer, der vil give en sandsynlighed for, at dit mål er nået. Det kan være, at du skal sænke medarbejdernes sygefravær, forbedre nogle punkter i næste medarbejderundersøgelse eller noget helt tredje.

Hvem bestemmer om målet er nået?

En anden spændende måde at arbejde med kvalitative mål og bløde værdier er, at du udpeger en eller flere dommere. Måske er ordet smagsdommer faktisk endnu bedre i denne sammenhæng. På den måde giver du noget af kontrollen med resultatet fra dig og får andre til at give dig en bedømmelse.

Kunsten er her, at du skal finde gode smagsdommere og acceptere, at de bestemmer, hvornår du er nået i mål.

Hvis du vil arbejde med smagsdommere, så får du her tre gode råd

1. råd: Vælg en blandet skare

  • Hvis du vælger en blanding af medarbejdere, ledere og udenforstående, så får du det bedste grundlag for bedømmelserne i forhold til dine mål

2. råd: Husk de objektive og målbare mål.

  • Smagsdommerne har også brug for noget konkret at forholde sig til, når de bedømmer dig. Så sørg for at de har så specifikke mål som overhovedet muligt.

3. råd: Vælg person der tør udfordre dig

  • Når du sætter mål, så starter du en udviklingsproces, hvor du hele tiden skal udfordres, så du kommer tættere på dine mål. Hvis smagsdommeren ikke tør udfordre dig, så risikerer du, at personen sætter fluebenet for tidligt.

Få et effektivt mål i dag!

Vi har lavet et smart (og gratis) onlineværktøj, der gør det nemt at sætte gode mål. Værktøjet bygger på SMART modellen og arbejder i få, lette trin, der guider dig gennem hele processen.

Når du er færdig, så får du tilsendt en motiverende handlingsplan, som du kan bruge, når du fremover jagter dit mål. Du kan prøve vores værktøj her.

Prøv vores SMART mål generator her

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.