Sådan støtter du pragmatikeren

Dine medarbejdere er ikke ens – og alle skal tackles forskelligt. Blandt højt specialiserede og kreative medarbejdere findes fire arketyper, du sikkert kan genkende.

I en serie af blogindlæg kaster jeg et lys over disse fire arketyper – en ad gangen. Læs med og lær hvordan du skaber de bedste rammer for alle dine medarbejder.

I dette indlæg ser vi på, hvordan du støtter pragmatikeren.

Jeg føler mig snydt!

Du kender sikkert pragmatikeren, der går op i retfærdighed på arbejdspladsen. Alle skal belønnes lige, have samme vilkår og opføre sig ens. Hvis andre får en større belønning for samme, eller mindre bedrift, end pragmatikeren selv, så bliver frustrationerne ikke gemt væk.

Pragmatikerne går op i selv de mindste petitesser. Som leder snubler du let på den tynde linje af retfærdighed og fairplay. Men, den dygtige leder ved det samme som dig: Pragmatikeren er lig med ordenssans, kontrol og korrethed. Vigtige ingredienser når din virksomhed skaber resultater.

Og husk, pragmatikeren vil gøre alt for at være en god medarbejder.

Læs med! Så slipper du for medarbejdere, der føler sig uretfærdigt behandlet.

Giv arketyperne et boost
Dine medarbejdere har forskellige behov, alt efter om de er primadonnaer, præstationstrippere, pragmatikere eller lønmodtagere.Hvis du som leder har øje for, hvilke arketyper dine medarbejdere er, så kan du give plads til medarbejdere, der opnår deres sande potentiale. Det giver både en mere effektiv arbejdsplads og tilfredse medarbejdere!

Work-life-balance

Pragmatikeren er glad for sit arbejde, men privatlivet er lige så vigtigt. Derfor er faste arbejdstide vigtigt. Pragmatikeren balancerer nøjsomt mellem arbejdstid og fritid. Pragmatikeren stræber efter harmoni mellem det gode stykke arbejde og tiden til familie, venner og privatliv.

Pragmatikeren har en praktisk tilgang til arbejdsdagen og spørger altid sig selv: hvad er realistisk? Lange teorier og stærke ideologier siger ikke pragmatikeren noget, men det gør følelsen af at være med til at gøre en forskel for andre.

Arbejde skal bare ikke være hele livet for pragmatikeren.

Julefrokosten, sommerfesten eller teambuilding-dagen

Pragmatikeren har et stort behov for at indgå i sociale fællesskaber. Vanvittigt stort. Hvad enten det drejer sig om julefrokosten, sommerfesten eller teambuilding-dagen, så betyder det sociale samvær alt. Arbejdet er et arnested for pragmatikerens sociale tilhørsforhold.

Pragmatikeren skaber sin identitet på arbejdspladsen ved at udfylde rollen som den gode kollega. De stærke sociale relationer er en grundlæggende motivationsfaktor. Pragmatikeren har brug for at føle et tilhørsforhold med organisationen, kollegerne og lederne, for at kunne yde deres ypperste.

Pragmatikeren lever og ånder for det sociale samvær.

Din strategi: Opgavefokuseret feedback

Din rolle som leder er, i forhold til pragmatikeren, meget traditionelt. Din feedback skal være rettet direkte på pragmatikerens opgaver, så pragmatikeren får en følelse af at have præsteret tilstrækkeligt og, ikke mindst, korrekt.

Pragmatikeren har et stort drive i virksomhedens sociale relationer. Placer pragmatikeren i centrum for arrangementerne. På den måde viser du pragmatikeren at engagement i sociale relationer på arbejdspladsen er værdsat.

Pragmatikeren elsker anerkendelse for at have udført arbejdet som det blev forventet.

Derfor skal du overdrage moderat ansvar og selvledelse

Som leder laver du klare, udførlige arbejdsbeskrivelser og sørger samtidig for en struktureret, velorganiseret arbejdsdag. Så har pragmatikeren det som blommen i et æg. Pragmatikeren bliver stresset af løse rammer og mangel på struktur.

Du skal hele tiden overveje nøje, hvor meget ansvar du overdrager til pragmatikeren. Konsekvenserne af for meget ansvar er nemlig en utryg medarbejder med manglende gå-på-mod.

Hvordan skaber du en kultur, der støtter og giver plads til pragmatikeren?

Pragmatikeren-vigtige-pointer-PE3A-Business-Antropologi
Vi har samlet de vigtigste pointer i en let overskuelig grafik. Download den som PDF.

 

Tre take-aways

  • kender du dine medarbejdere? Af Pernille HjortkjærRetfærdighed – Pragmatikeren føler sig hurtigt snydt. Så sørg for at fordele sol og vind lige.
  • Arbejde er ikke alt – Balance mellem arbejde og privatliv er altafgørende for pragmatiker. Du bør aldrig udfordre dem lige før lukketid.
  • Arbejdsmiljø –  Godt samvær, gode relationer og en god kollega er en del af pragmatikerens identitetsprojekt. Du skal lade dem praktisere det sociale – også i arbejdstiden!

Husk at hente hele den GRATIS e-bog om arketyperne Kender du dine medarbejdere her. 

Husk at like artiklen:

Del artikel med dit netværk, så flere kan få gavn af vores viden:

Skriv en kommentar og del den på Facebook

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær er BusinessCoach og PengeMentor i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper soloselvstændige og virksomhedsejere af mindre virksomheder med at sætte ord på drømme og skab den udvikling de drømmer om både privat og professionelt. Det skaber glade og effektive virksomhedsejere med autentiske, handlekraftige og stærke virksomheder. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær

Marselis Tværvej 4 | DK-8000 Aarhus | Telefon: +45 23 36 17 21 | Mail: info@pe3a.dk | CVR: 34136270

Handelsbetingelser | Forretningsbetingelser © Copyright 2015 PE3A

Har du fået din GRATIS GUIDE?
Close

Nu kan du - helt gratis - få min e-bog:

"Sådan spotter du jeres VIRKSOMHEDSKULTUR"

 

Vi sender dig samtidig vores nyhedsbrev, hvor du får endnu mere viden direkte i indbakken.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close