Sådan tackler du primadonnaen

Pernille Hjortkjær

Lær hvordan du tackler arbejdspladsen primadonnaDine medarbejdere er ikke ens, og alle skal ledes forskelligt. Blandt højt specialiserede og kreative medarbejdere findes fire arketyper, du sikkert kan genkende.

I en serie af blogindlæg kaster jeg et lys over disse fire arketyper – en ad gangen. Læs med, og lær, hvordan du skaber de bedste rammer for alle dine medarbejdere.

I dette indlæg ser vi på, hvordan du tackler arbejdspladsens primadonna.

Klog, kreativ og altid på spring

Primadonnaen er ikke til at tage fejl af; klog, kreativ og fuld af initiativ. En fantastisk drivkraft, hvis du kan tøjle den. For primadonnaen gør ikke bare som du har lyst til. Primadonnaen er selvhøjtidelig, forkælet og vil for alt i verden selv bestemme.

De grå hår pibler frem i hovedbunden, selv på rutinerede ledere, når primadonnaen folder sig ud. Men den dygtige leder ved det samme som dig: primadonnaen er uundværlig. Drivkraften, engagementet og det store vid er fantastiske kræfter i virksomheden.

Læs med! Så slipper du for grå hår og en tur i primadonna-møllen.

Giv arketyperne et boost
Dine medarbejdere har forskellige behov, alt efter om de er primadonnaer, præstationstrippere, pragmatikere eller lønmodtagere.Hvis du som leder har øje for, hvilke arketyper dine medarbejdere er, så kan du give plads til medarbejdere, der opnår deres sande potentiale. Det giver både en mere effektiv arbejdsplads og tilfredse medarbejdere!

Passionen tager over

Primadonnaen arbejder ikke for pengene. Det er mere dybtliggende eksistentielle motivationsfaktorer, vi skal have fat i her. Primadonnaen føler sig kaldet til arbejdet og ønsker at gøre en forskel.

Kaldet knytter stærke værdier til primadonnaens arbejdsliv. Truer noget muligheden for at udleve dette kald, så går det løs. Derfor er de færreste ledere vel i tvivl om, hvorfor ordet primadonna er spot-on.

Overreagerer primadonnaen?

Den voldsomme reaktion kommer, fordi primadonnaens personlige og professionelle liv er smeltet sammen. For primadonnaen er enhver trussel mod det frie og passionerede arbejdsliv en direkte trussel mod alt, der giver mening, identitet og værdi i livet. Professionelt og personligt er to sider af samme sag.

Primadonnaen skal have sit kick

Passion, viden og frihed er tre værdier primadonnaen altid stræber efterPrimadonnaen stræber altid efter at placere overliggeren så højt som muligt. Det største kick er, når alting går op i en højere enhed og tingene lykkes. Det er en kæmpe motivations-booster, som primadonnaen kan bruge som jetbenzin. Kicket kommer nemlig igen, når primadonnaen fortæller om et gammelt kick.

Primadonnaen lever og ånder gennem sit arbejde.

Drop den fine retorik

Primadonnaen motiverer sig selv, hvis bare du giver plads til det. Primadonnaen har brug for plads til at brænde igennem og engagere sig 100 % i arbejdsopgaverne. Det er her identiteten styrkes, og her arbejdsglæden blomstrer.

Den største dræber for primadonnaen er administrative begrænsninger og management-retorik. Primadonnaen lader sin faglige logik og stærke værdier styre uanset hvad. Din vigtigste opgave som leder er at skærme for de store motivationsdræbere.

Skærmende ledelse

For at give primadonnaen de bedste betingelser er din opgave som leder at udøve skærmende lederskab. Du skal definere klare rammer for primadonnaen. Det kan du eksempelvis gøre med budgetter og tidsfrister for opgaverne. Så har primadonnaen plads til at lade sin faglige logik dominere. I løsningen af opgaverne skal du ikke blande dig, dem klarer primadonnaen selv.

Gød jorden

For at skabe de optimale betingelser skal du holde dig helt ude af opgaveløsningen. I stedet skal du bruge din tid på at gøde jorden, så primadonnaens motivation fortsat næres i din virksomhed.

Skab et stærkt værdisæt, som primadonnaen kan spejle sig i og signaler tydeligt, at du også har høje standarder. Det giver næring til primadonnaens kald i arbejdslivet.

Led dine medarbejderes personlighed

Som leder skal du forstå dine medarbejderes arketype, så du hele tiden skelner mellem, hvad medarbejderen stræber efter af natur og hvad medarbejderen er redigeret til.

Hvordan vil du skabe en kultur, der giver plads til primadonnaen?

 

Primadonna giver grå hår i hovedbunden - lær at tackle udfordringerne

 

 

Tre take-aways

  • Drop bureaukratiet og ordrer ovenfra – Primadonnaer er superkompetente og har ikke brug for en leder, der fortæller dem, hvordan opgaverne skal løses.
  • Primadonnaen skal nurses – Regler praktiseres ikke. De ødelægger kreativiteten, initiativet og passionen. Giv plads og tag Primadonnaen med på råd, det kickstarter motivationen.
  • Altid respekt – Den gensidige respekt er altafgørende for forholdet mellem Primadonnaen og lederen.
Vil du lære at motivere de forskellige medarbejdertyper du har i din virksomhed eller organisation?
Så er online kurset Den Coachende Leder måske noget for dig. 
 
 
Brugbart? Del det med dit netværk!

3 Comments

  1. I bund og grund er det jo en besnærede ide: opdel alle medarbejdere i a, b, c, eller d. Få et nemt skema med 4-5 punkter og hvordan du skal lede dem og så er der styr på det – hurra !!

    Hvor er evidensen henne? Hvilken ledelses- eller personlighedsforskning peger på, at man kan opdele medarbejdere i kun fire arketyper? Hvilken teori har I efterprøvet? Hvordan har I undersøgt om der er netop fire arketyper hverken flere eller færre?

    Kort sagt mener jeg det at konsulentsnak og ikke erfarings- eller evidendsbaseret at postulere at ledere bliver bedre ledere, hvis de gør hvad I foreslår her.

    Faktisk mener jeg det kan være direkte farligt for yngre uerfarne ledere at følge jeres opdeling – for de menneskelige nuancer i personligheden er mere komplekse end 4 gange 5.

    Og for at foregribe nogle svar: hvis i mener, der er tale om at medarbejdere kan være kombinationer af arketyperne kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke og hvor mange kombinationer I har identificeret,

    Venlig hilsen
    Totem
    Torsten Miland

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*