3 guldkorn om strategi – Kulturen vinder altid over strategien

Tre guldkorn om strategi plukket fra et PitStop arrangement i november 2013. 

Guldkorn 1: Hvem brænder for strategien?

Der bliver delt ud af erfaringer på PitStop
Der bliver delt ud af erfaringer på PitStop

Når jeg sidder rundt jeg taler med kunder, så er det let at blive enige: ”Alle skal med på den strategiske vogn, når den buldrer afsted gennem organisationen.” Men hvordan får du faktisk alle med? Det er ikke alle, der brænder lige meget for forandringer, strategier og processer. Eller som en deltager formulerede det:

”Vi synes jo alle det er fedt. Det er derfor, vi er her i dag. Men hvad med alle de andre, hvordan får vi dem med?”

Det er en velkendt udfordring rundt ved bordene. Og der kom mange gode bud på, hvordan du får alle med på vognen. En af de vigtigste er, at du er åben overfor andres idéer, når I sætter retningen for fremtidens virksomhed. Og så ikke gør som den direktør, der bliver fortalt om her:

”Vi havde virkelig kørt en lang proces, hvor vi alle sammen havde været med på workshops og hele baduljen. Vi troede virkelig på det. Og jeg tror faktisk, at rigtig mange kunne genkende meget af sig selv i den her strategi. Men da folderen blev delt ud et par uger senere, så var der lige blevet rettet lidt i den. Og de fleste kunne jo godt se, at det var direktørens egne idéer, der lige var blevet trumfet igennem der. Vi havde jo været med til at diskutere flere af dem selv … Det er lidt en spand vand i hovedet.”

Inddragelse er svær. Det er der ingen tvivl om. Men hvis du kun gør det halvt, så skyder du dig selv i foden. Så er det næsten bedre at lade være.

Guldkorn 2: Den strategiske læringsproces

Deltagerne suger viden og inspiration til sig
Deltagerne suger viden og inspiration til sig

En direktør stod netop nu i processen, hvor de efter en lang strategisk indsats med optimering af bundlinjen var begyndt at evaluere. Virksomhedens mål var at fakturere 10 % mere i 2013 end i 2012. De nåede lige over 8 %. Og direktøren var glad. Men det er ikke alle, der ser så positivt på det i virksomheden.

”Vi har arbejdet meget med at vende stemningen, så vi ser på, hvad der gjorde at vi nåede 80 % af vores mål. For vi bliver simpelthen for tvære, hvis vi kun fokuserer på de 20 % vi ikke nåede.”

Men det er svært at vende den stemning. Det er en vigtig del af kommunikationen til medarbejderne, at nogle mål når vi, andre når vi måske ikke. Og strategien kan sagtens være en succes på trods af det. For selvom vi ikke nåede helt i mål, så kommer der store mængder af viden, erfaring og udvikling ud af en strategisk proces hen imod et mål.

Guldkorn 3: Kulturen vinder altid over strategien

Klar til at notere dagens guldkorn.
Klar til at notere dagens guldkorn.

Og så er der en sandhed tilbage, som mange virksomheder har set ramme dem som en forhammer:

”Kultur trumfer strategi – punktum.”

Tillad os at uddybe med en kort fortælling ude fra virkeligheden:

Direktionen havde knoklet i måneder med at få den nye strategi på plads. De havde styr på sagerne. De vidste hvor virksomheden stod lige nu, hvor de skulle hen, og efter meget tovtrækkeri var de blevet enige om, hvordan de skulle komme derhen.

Medarbejderne var løbende blevet informeret om processen, de var blevet inviteret til møder om de nye strategiske satsninger og spændingen var til at føle på, da dagen kom, hvor strategien blev lanceret officielt. Der var tale ved direktøren, foldere til alle med info om den nye vision og selvfølgelig mulighed for at stille spørgsmål.

Men der skete ikke noget.

Satsningen var stor. Virksomheden talte nu pludseligt om kerneværdier, mission og vision. Men medarbejderne talte ikke med. De fortsatte som før. Og virksomheden fortsatte som før. Nu med større underskud på bundlinjen og et overskudslager af glittede foldere.

Og hvorfor så det?

Strategien i sig selv løser ikke noget. Du kan kommunikere hvad du vil, men hvis du ikke giver tid til, lægger energi i og knokler for at ændre kulturen, så ender du med ikke at ændre noget. Strategien ændrer ingenting, det gør mennesker.

Pernille Hjortkjær

Pernille Hjortkjær

Pernille er grundlægger af PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper ledere og virksomhedsejere i mindre og mellemstore virksomheder med at forandre virksomhedskulturen, når markedet ændrer sig (disruption), når virksomheden vokser eller når virksomheden fusionerer. Pernille er uddannet antropolog med speciale i virksomhedskultur, ledelse og kommunikation - og har sidenhen uddannet sig til proceskonsulent og coach. Senest har hun en bestyrelsesuddannelse fra Aarhus Universitet bag sig hvor fokus er på SMVere. Pernille er forfatter til en række bøger: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?
Pernille Hjortkjær
Pernille Hjortkjær
Brugbart? Del det med dit netværk!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.